اینفوگرافیک ، جزئیاتی از اتوبوس های برقی و وارداتی تهران ، سرنوشت اتوبوس برقی میدان بهارستان چه شد؟

به گزارش تور انگلیس، پیش از آنکه مهرماه فرا برسد، ناوگان اتوبوسرانی جان تازه ای می گیرد تا این بخش حمل ونقل همگانی تهران، آماده خدمت رسانی به شهروندان همزمان با شروع سال تحصیلی نو گردد. 54 اتوبوس برقی مونتاژ نشده و اتوبوس دست دوم خارجی وارد کشور شد؛ 246 اتوبوس خارجی هم در راه است.

اینفوگرافیک ، جزئیاتی از اتوبوس های برقی و وارداتی تهران ، سرنوشت اتوبوس برقی میدان بهارستان چه شد؟

به گزارش خبرنگاران، شهرداری تهران برای این منظور از ابتدای سال، چندین جهت مختلف را در تامین ناوگان سرحال، در پیش گرفته است. رایزنی با دولت و وزارت کشور در جهت استفاده از ظرفیت های واردات و فراورینمایندگان خارجی، بازسازی اساسی (اورهال) تعدادی از اتوبوس هایی فرسوده و تامین قطعات ضروری برای اتوبوس هایی که در تعمیرگاه خاک می خورند ازجمله مهم ترین اقداماتی بوده که طی ماه های اخیر اجرا شده است.

  • تحویل اتوبوس های نو به تهران در هفته اول شهریور | 1200 دستگاه به صورت تدریجی وارد می گردد
  • هر دستگاه اتوبوس برقی چند میلیارد تومان قیمت دارد؟ | 4 دستگاه اتوبوس برقی در مرحله مونتاژ هستند

از سوی دیگر، بازنگری خطوط اتوبوسرانی نیز انجام شده تا همزمان با افزایش تعداد مسافران، در ساعات پیک جمعیتی، خدمات بهتری به شهفرایندان ارائه گردد. در این میان، اگرچه بعضی بر واردات اتوبوس های خارجی دست دوم به شهرداری خرده گرفته اند اما نسبت گیری بین منابع اولیه برای خرید یا ساخت اتوبوس نو با اتوبوس دست دوم باکیفیت نشان داده که در شرایط فعلی صرفه با اتوبوس های کارنموده خارجی است؛ آن هم در روزگاری که به خاطر بی مهری های انجام شده طی یک دهه گذشته، شهفرایندان اکنون با سختی های فراوان از اتوبوس ها استفاده می نمایند.

حالا آنطور که معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام نموده به خاطر فوریت کار، بخشی از اتوبوس های برقی و دست دوم خارجی وارد کشور شده تا هرچه سریع تر پس از مونتاژ یا انجام تست های لازم، وارد خطوط شوند. به گفته سیدمجتبی شفیعی واردات سایر دستگاه های به جامانده نیز هرچند به تأخیر خورده اما به زودی و طی ماه های آینده انجام خواهد شد. شفیعی درباره جزئیات واردات اتوبوس های برقی گفت: پروژه اتوبوس برقی پروژه متفاوتی نسبت به دوره های گذشته بوده و نخستین پروژه ای است که بخش خصوصی به صورت بلندمدت به آن ورود نموده و می خواهد 50دستگاه اتوبوس برقی که گران ترین اتوبوس موجود در جهان محسوب می گردد را وارد شهر تهران کند.

او درباره زمان قطعی واردات تمامی این نوع اتوبوس ها گفت: واردات، نسبت به برنامه زمانبندی قرارداد با تأخیر کوتاهی روبه رو خواهد بود، اما مرحله اول اتوبوس های برقی وارد کشور شده و شرکت خودروساز درحال مونتاژ این اتوبوس هاست. در واقع قطعات این اتوبوس ها به طور جداگانه وارد شده و خودروساز داخلی فرایند مونتاژ را انجام می دهد. معاون شهردار بعلاوه درخصوص واردات اتوبوس های دست دوم خارجی هم گفت: جلساتی از طرف وزارت کشور، ریاست جمهوری و... برگزار شده است تا به تسریع ترخیص و حل مسئله یاری نمایند؛ چراکه سایر کلانشهرها هم شرایطی نظیر تهران دارند و از نظر مالی و حمل ونقلی، خرید اتوبوس های کارنموده برایشان ارزان تر از خرید اتوبوس های نو است. تصورمان بر این بود که زودتر از اینها بخش خصوصی اتوبوس ها را ترخیص کند، اما در فرایند اداری گمرک و وزارت صنعت گیر نموده است.

چرا اتوبوس برقی؟

اتوبوس های برقی واردشده از اواخر شهریور یا اوایل مهر وارد خطوط بهره برداری می شوند. این نخستین تجربه واردات اتوبوس برقی به کشور محسوب می گردد. نکته اینجاست که فاصله قیمتی اتوبوس های دیزلی و برقی در طول یک دوره 3 تا4ساله به وسیله حذف هزینه مصرف سوخت و هزینه نگهداشت، جبران شده و استفاده از این نوع اتوبوس ها مالی به شمار میرود. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که اتوبوس های گازوئیلی و دیزلی که غالبا دچار فرسودگی و نقص فنی هستند، یکی از بزرگ ترین عوامل فراوری گازهای گلخانه ای به شمار می فرایند. البته در فروردین ماه سال جاری نخستین اتوبوس تمام برقی ایرانی در خط میدان بهارستان تا میدان جمهوری به صورت آزمایشی شروع به کار نموده و اکنون مسافران را جابه جا می نماید تا پس از آنالیز های لازم و برطرف ایرادات احتمالی، به فراوری انبوه برسد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 شهریور 1401 بروزرسانی: 2 شهریور 1401 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1473

به "اینفوگرافیک ، جزئیاتی از اتوبوس های برقی و وارداتی تهران ، سرنوشت اتوبوس برقی میدان بهارستان چه شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینفوگرافیک ، جزئیاتی از اتوبوس های برقی و وارداتی تهران ، سرنوشت اتوبوس برقی میدان بهارستان چه شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید