بیماران سکته مغزی هر نوع واکسن کرونا را تزریق نمایند

به گزارش تور انگلیس، رئیس انجمن سکته مغزی ایران گفت: بیمارانی که سابقه سکته مغزی دارند می توانند آسوده خاطر هر نوع واکسن کرونا را تزریق نمایند.

بیماران سکته مغزی هر نوع واکسن کرونا را تزریق نمایند

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، مسعود مهرپور اضافه کرد: بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند و افرادی که سابقه ابتلا به این بیماری را دارند، ریسک بیشتری برای اینکه گرفتار کرونا شوند، دارند و عوارض این بیماری در آنها شدیدتر ظاهر می گردد.

وی گفت: لازم است این بیماران، واکسن کرونا را تزریق نمایند و با توجه به اینکه شواهدی برای ارجحیت و اثرپذیری نوع واکسن وجود ندارد، می توانند هر نوع واکسن کرونا را استفاده نمایند.

مهرپور ادامه داد: سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر است و این بیماری همچنین عامل ناتوان نماینده و اختلال حرکتی در افراد بالغ محسوب می گردد، شناسایی عوامل خطر و زمینه ساز این بیماری شامل فشار خون، قند خون، چربی، چاقی، کم تحرکی، مصرف دخانیات و بیماری قلبی و عروقی است.

بر اساس گزارش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روزانه 250 تا 300 نفر در کشور دچار سکته مغزی می شوند و 90 درصد این سکته ها به دلیل داشتن سبک زندگی نادرست است.

حدود 30 درصد افرادی که در کشور دچار سکته مغزی می شوند زیر 50 سال دارند و این رقم 10 سال کمتر از میانگین جهانی بوده و کاهش چشمگیر سن آغاز سکته مغزی در کشور هشداردهنده است. اکنون برنامه ملی درمان پیشرفته سکته های مغزی به صورت شبانه روزی در 55 بیمارستان و در 25 شهر کشور در طرح تحول سلامت انجام می گردد.

بر اساس آخرین آمار جهانی 11 واکسن کرونا در فاز سوم بالینی هستند. از جمله این واکسن ها اسپوتنیک روسیه، واکسن فایزر و مادرنا در آمریکا، آکسفورد در انگلیس و سینواک و چند واکسن دیگر در چین تائیدیه های تزریق را اخذ نموده اند.

در میان کشورهای فراورینماینده واکسن، کشور ما هم فعال است و فراوری واکسن را آغاز نموده به طوری که یکی از پروژه ها در مرحله یک از سه مرحله بالینی بوده و قرار است طی 2 ماه آینده به 56 نفر تزریق گردد.

هم اکنون ایران در میان 16 فراورینماینده واکسن کرونا در جهان از نظر تعداد واکسن در رتبه بازدهم واقع شده است.

نتایج تحقیق جدید نشان می دهد احتمال مرگ و میر بیماران سکته مغزی خونریزی دهنده مبتلا به کووید 19 بیش از دو برابر بیماران غیر کرونایی است و این مطالعه نشان داد که بیماران کرونایی با هر دو نوع سکته مغزی بیش از بیماران گروه کنترل، دچار لوله گذاری می شوند و دارای سندرم حاد عروق کرونر، نارسایی حاد کلیه یا آمبولی ریه (لخته شدن خون در عروق ریه ها) هستند.

دلیل این موضوع تعیین نیست، اما به گفته محققان بیمارانی که با کووید 19 پذیرفته شده اند بیشتر داروهای ضد انعقاد دریافت می نمایند که می تواند خطر سکته مغزی خونریزی دهنده را افزایش دهد. آنها قصد دارند در مطالعات آینده این موضوع را آنالیز نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 خرداد 1400 بروزرسانی: 28 خرداد 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1008

به "بیماران سکته مغزی هر نوع واکسن کرونا را تزریق نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماران سکته مغزی هر نوع واکسن کرونا را تزریق نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید