مخوف ترین مکان برای انتشار سریع ویروس کرونا کجاست؟

به گزارش تور انگلیس، خبرنگاران : دانشمندان انگلیسی به دنبال کشف دلیل گسترش کووید 19 در کارخانه های فرآورده های گوشتی هستند.

مخوف ترین مکان برای انتشار سریع ویروس کرونا کجاست؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، به گزارش نشریه انگلیسی ایندیپندنت، ویروس کرونا بیش از 10 ماه است که به چالشی بهداشتی برای تمامی کشور های جهان تبدیل شده است. تا به امروز بیش از 44 میلیون نفر به این ویروس آلوده و از این میان، یک میلیون و 160 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

مقامات بهداشتی تاکید دارند مردم باید از حضور در اماکن شلوغ خودداری کرده و از ازدحام جمعیت در مکان های بسته پرهیز کنند. استفاده از ماسک، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست ها با آب و صابون از مهمترین نکاتی است که مقامات بهداشتی بر آن تاکید دارند. با این حال، مکان های شلوغ و پرازدحام تنها اماکنی نیستند که خطر شیوع کووید 19 در آن ها زیاد است.

دانشمندان انگلیسی اعلام کردند میزان شیوع ویروس کرونا در کارخانه های فرآورده های گوشتی در اقصی نقاط جهان به میزان قابل توجهی بالاست. تحقیقات نشان داده چندین کارخانه این فرآورده ها در انگلیس شاهد جهش شمار مبتلایان به کووید 19 بوده است.

در ماه اکتبر 75 کارگر مزرعه بوقلمون در نورفک در شرق انگلیس به ویروس کرونا آلوده شدند. همچنین تست کرونای 72 نفر در کارخانه فرآورده های گوشتی در منطقه دیگر در این کشور مثبت اعلام شد. چند هفته قبل نیز بیش از 170 نفر در یکی از کارخانه های فرآورده های غذایی این کشور به کووید 19 مبتلا شدند. در ماه ژوئن حتی یک مزرعه تولید مرغ در ولز و یک کارخانه گوشت در یورکشایر به دلیل شدت یافتن شمار مبتلایان به کرونا مجبور به توقف تولید خود شدند.

این موضوع تنها به کشور انگلیس خلاصه نمی شود. در طول تابستان در مناطق متعددی در اروپا مراکز تولید و فرآورد های گوشتی مجبور شدند فعالیت خود را متوقف کنند. تنها در یک مورد در آلمان، بیش از یک هزار و 500 کارگر در یک کشتارگاه به کووید 19 آلوده شدند. همچنین چندین کارخانه فرآورده های گوشتی در آمریکا به دلیل افزایش شمار مبتلایان به کرونا تعطیل شدند. اما دلیل این اتفاق چیست؟.

دانشمندان انگلیسی تلاش دارند به دلیل سحرآمیز این واقعه پی ببرند. نزدیکی بیش از اندازه کارگران به یکدیگر و نیز دمای پایینی که این افراد در آن کار می کنند از جمله تئوری هایی است که در این زمینه مطرح می شود. با این حال، این دلایل به هیچ عنوان قانع کننده نیست.

دیوید لیندارز، از مدیران انجمن فرآورده های گوشتی انگلیس در این باره می گوید: از لحاظ علمی هیچ تفاوتی میان کارخانه های تولید فرآورده های گوشتی با کارخانه های تولید فرآورده های غذایی منجمد وجود ندارد. کارگران هر دو کارخانه به یک میزان با کارگران دیگر در ارتباط هستند و هر دو در محیطی با دمای پایین کار می کنند، اما کارگران کارخانه های فرآورده های گوشتی شاهد ابتلای بیشتر به کووید 19 هستند. این همه گیری به شرایط محیط کار بستگی ندارد و دلیل این امر یک موضوع راز آلود است.

یکی دیگر از محققان می گوید: نباید فراموش کنیم کارخانه های فرآورده های گوشتی در همه گیری کرونا هرگز تعطیل نشدند. ما شاهد آن بودیم که کارخانه های تولید خودرو یا دیگر صنایع به دلیل شیوع کووید 19 تعطیل شدند. با این وجود، کارخانه های تولید فرآورده های گوشتی به طور پیوسته به کار خود ادامه داده اند تا بتوانند نیاز های غذایی جامعه را برطرف کنند. همین موضوع شاید در شدت این همه گیری در میان کارگران این بخش تاثیر گذار بوده است.

با این حال، دانشمندان دلیل دیگری را برای این موضوع مطرح می کنند.

رولاند کائو، یکی از دانشمندان دانشگاه ادینبورگ در این باره می گوید: تحقیقات درباره آنفلوانزا ثابت کرده است که این ویروس می تواند در هوای سرد و دمای پایین با قدرت بیشتری شیوع پیدا کند. همچنین ویروس های خانواده کرونا مانند سارس می توانند در محیط سرد به مدت بیشتری زنده بمانند. این موضوع را می توان به کووید 19 نیز تعمیم داد.

لارنس یانگ، استاد تومور شناسی مولکولی دانشگاه ورویک تاکید دارد؛ شرایط محیطی در مراکز تولید محصولات گوشتی و کشتارگاه ها برای ماندگاری و شیوع ویروس کرونا بسیار مناسب است. ویروس کرونا می تواند در هوای سرد بیشتر زنده بماند. در نبود سیستم تهویه مناسب و نور خورشید، کووید 19 می تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. با کاهش دما، احتمال انتقال این ویروس به وسیله سطوح نیز به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

دانشمندان می گویند در کارخانه های فرآورده های گوشتی و کشتارگاه ها کارگران به صورت قابل توجهی به صورت فیزیکی با یکدیگر در ارتباط هستند. همچنین به دلیل کوچکی این مکان ها حفظ فاصله گذاری اجتماعی افراد از یکدیگر بسیار سخت است. همین عوامل می تواند خطر شیوع ویروس را میان افراد به میزان زیادی افزایش دهد.

مطالعات متعدد ارتباط میان دما هوا و میزان شیوع کووید 19 را تایید کرده است. تحلیل های محققان نشان می دهد در فصول سرد سال شدت مرگبار بودن کووید 19 افزایش خواهد یافت. همچنین هوای خشک داخل خانه احتمالا بر شدت انتشار ویروس تاثیر خواهد داشت. تحقیقات بر روی 6 هزار و 914 بیمار بستری شده در بیمارستان در کرواسی، اسپانیا، ایتالیا، لهستان، آلمان، انگلیس و چین نشان داد الگوی انتشار و کشندگی ویروس کرونا در هوای سرد بسیار شدیدتر از هوای گرم است.

محققان تاکید دارند این یافته ها هشداری است که در فصول سرد سال شاهد ظهور دوباره ویروس کرونا و شدت عمل آن خواهیم بود. در این تحقیقات درجه حرارت کشور ها و نیز رطوبت هوا مورد سنجش قرار گرفت. همچنین ارتباط گستردگی شیوع بیماری با شرایط آب و هوایی کشور ها و وخامت حال بیماران (بستری شدن در آی سی یو یا استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی) نیز مورد مطالعه قرار گرفت.

تحقیقات بر روی 37 هزار شهروند انگلیسی نشان داد از ماه مارس (اسفند) تا ماه مِی (اردبیهشت) که هوا در انگلیس گرم تر شده از شدت عمل ویروس کرونا کاسته شده است. اگر چه ویروس می تواند در هوای گرم به راحتی منتقل شود، اما شدت و میزان کشندگی آن در کشور های اروپایی به دلیل گرم شدن هوا کاهش یافته است.

دکتر سایمون کلارک، استاد دانشگاه ردینگ گفت: این تحقیقات نشان دهنده ارتباط میان درجه حرارت و شدت اثر کووید 19 است. با این وجود، این تحقیقات نمی تواند دلیل این اتفاق را توضیح دهد. احتمال دارد این امر به این دلیل باشد که هوای سرد فرآیند پاک کردن مجاری تنفسی و بینی از ویروس ها به وسیله مخاط را کُند می کند.

دانشمندان می گویند به دلیل آنکه کارگران کارخانه های فرآورده های گوشتی پیوسته در محیطی با دمای پایین و سردخانه رفت و آمد دارند، این امر می تواند در شیوع بیشتر ویروس کرونا تاثیر گذار باشد. با این حال، دانشمندان انگلیسی بر این باورند این امر هنوز هم یکی از رمر و راز هایی است که افشای آن نیازمند تحقیقات بیشتر است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 628

به "مخوف ترین مکان برای انتشار سریع ویروس کرونا کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخوف ترین مکان برای انتشار سریع ویروس کرونا کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید