خون بس به هیچ عنوان ثبت ملی نمی گردد

به گزارش تور انگلیس، خبرگزاری مهر/ براساس سخنان مدیر کل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، خون بس به هیچ عنوان ثبت ملی نمی گردد.

خون بس به هیچ عنوان ثبت ملی نمی گردد

قضیه چیست؟

مصطفی پورعلی، مدیر کل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی گفت: با توجه به آنالیز های اجرا شده رسم خون بس با شرایط مطرح شده در تعارض با حقوق زن و طبیعتا مغایر با شاخصه های ثبت مواریث فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی است.

او اضافه کرد: کوشش برای صلح و دوستی بین اقوام و طایفه های مناطق مختلف کشور بسیار حائز اهمیت است، اما بدیهی هست تحقق چنین موضوعی نباید خللی به حقوق افراد اعم از زنان وارد کند.

پورعلی توضیح داد: شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس طبق قانون الحاق ایران به کنوانسیون حراست از میراث فرهنگی ناملموس و البته رویه کارشناسی اعضای این شورا، به هیچ عنوان برنامه ای برای ثبت رسومی نظیر خون بس که مغایر با حقوق زنان است، ندارد.

به تازگی صادق جعفری چگنی، رئیس دادگستری شوش در فراخوانی در فضای مجازی ثبت ملی دو اثر فاخر اجتماعی فصل و خون بس را بعنوان میراث معنوی و ناملموس در اواخر سال 98، درخواست و عموم فرهیختگان را برای جمع آوری مستندات دعوت کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 16 مهر 1399 بروزرسانی: 16 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 524

به "خون بس به هیچ عنوان ثبت ملی نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خون بس به هیچ عنوان ثبت ملی نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید