صعود تاریخی تیم ملی فوتبال بانوان به جام ملت های آسیا

به گزارش تور انگلیس، خبرگزاری خبرنگاران- تیم ملی فوتبال زنان ایران برنده جدال حساس مقابل اردن شد و به جام ملت های آسیا 2022 هند صعود کرد.

صعود تاریخی تیم ملی فوتبال بانوان به جام ملت های آسیا

به گزارش خبرنگاران، پیروزی پنج گله در اولین مسابقه مقابل بنگلادش، باعث شده بود تا تیم های ملی فوتبال زنان ایران و اردن در شرایطی برابر پا به میدان مسابقه بگذراند؛ پیروزی برای هر یک از تیم ها جواز صعود به جام ملت ها را صادر می کرد و نتیجه تساوی در این بازی، کار را به ضربات پنالتی می کشید، چرا که دو تیم با تفاضل گل برابر و نتیجه مشابه به این بازی حساس رسیده بودند. مریم ایراندوست سرمربی تیم ملی فوتبال زنان ایران هم دست به ترکیب برنده نزده بود و تنها با یک تغییر یاسمن فرمانی باتجربه را جایگزین ثنا صادقی کرده بود.

برخلاف تصورات تیم ملی فوتبال زنان ایران در نیمه اول آرایشی دفاعی داشت و بیشتر توپ و میدان در اختیار اردنی ها بود و در چند نوبت دروازه ایران را تهدید کردند که درخشش زهره کودایی در خط دروازه مانع از گلزنی مهاجم اردن از جمله میسا جباره شد؛ البته در نیمه نخست یک فرصت طلایی روی ارسال توپ از نقطه کرنر نصیب دختران ایران شد که ضربه ملیکا متولی از روی خط دروازه برگشت داده شد.

در نیمه دوم هم مالکیت توپ و میدان در اختیار اردنی ها بود و میسا جباره چند حمله به سوی دروازه ایران داشت که با درخشش خط دفاعی و دروازه بان آماده ایران توپ های جباره به گل تبدیل نشد و دروازه ایران در نیمه دوم بسته ماند؛ چند موقعیت گلزنی نصفه و نیمه هم نصیب شاگردان مریم ایراندوست شد که خط دفاعی اردن اجازه عبور توپ از خط دروازه را نداد تا بازی در 90 دقیقه بدون گل مساوی به پایان برسد.

براساس ضوابط برگزاری مسابقات مقدماتی جام ملت های آسیا، تیم ها در صورت برابر بودن تفاضل گل و دیگر نتایج در جدول، باید در صورت تساوی، در ضربات پنالتی شرکت کنند و برنده ضربات پنالتی، برنده مسابقه خواهد شد و صدرنشینی گروه را به دست می آورد و به جام ملت های آسیا 2022 هند صعود می کند.

در ضربات پنالتی بهناز طاهرخانی، فاطمه عادلی، زهرا قنبری و ثنا صادقی برای ایران پشت ضربه ایستادند که همه ضربات آن ها به گل تبدیل شد؛ اما در طرف مقابل سنگربان تیم ملی فوتبال زنان ایران، زهره کودایی عملکردی استثنایی از خود به جای گذاشت و پیروز به مهار دو ضربه پنالتی اردنی ها شد تا تیم ملی فوتبال زنان ایران با حساب 4-2 در ضربات پنالتی به پیروزی برسد.

پس از پیروزی تاریخی تیم ملی فوتبال بانوان ایران برابر اردن و راهیابی آنها به رقابت های جام ملت های آسیا، وب سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به این موضوع واکنش نشان داد و با استفاده از تیتر ایران با غلبه بر اردن، بلیط تاریخی حضور در جام ملت ها را رزرو کرد، به این دیدار پرداخت. در گزارش وب سایت AFC آمده است: جمهوری اسلامی ایران پس از تساوی بدون گل در ورزشگاه بنیادکار، با پیروزی 4 بر 2 در ضربات پنالتی برابر اردن، برای نخستین بار به دور پایانی و اصلی رقابت های جام ملت های آسیا راه یافت. تیم مریم ایراندوست تاریخ و رتبه جهانی 72 خود را نادیده گرفتند تا جایگاه شان را برای حضور در جام ملت های آسیا 2022 هند به طرز چشمگیری تضمین کنند.

آنها با پایان دادن به آرزوی های تیم ملی اردن برای سومین حضور پیاپی در جام ملت های آسیا، به این هدف رسیدند. این نتیجه، نقطه عطفی برای فوتبال زنان ایران است و امیدهای آنها را در رقابت برای کسب مقام در جام جهانی 2023 زنان در استرالیا و نیوزلند زنده نگه می دارد. پس از پیروزی 5 بر صفر دو تیم مقابل بنگلادش، هر دو تیم در جدول رده بندی کاملا با یکدیگر برابر شدند تا ضربات پنالتی تیم برنده را مشخص کند. با وجود تجربه و قدرت خط حمله اردن با حضور میسا جباره و شهناز جبریین، قهرمان جام ملت های عرب برای پیروزی به میدان آمد اما نتوانست خط دفاعی ایران را که از طریق دروازه بان زهره کودایی رهبری می شد را شکست دهد.

نیمه دوم در بعد از ظهر گرم تاشکند بدون رد و بدل شدن گلی به پایان رسید و با وجود تعویض های دو تیم، دروازه ها باز نشد تا اینکه نوبت به پنالتی ها رسید تا این ضربات کاری را انجام دهد که 3 مسابقه در طول 6 روز نتوانست انجام دهد و یک برنده مشخص شود و این ایرانی ها بودند که در ضربات پنالتی پیروز عمل کردند.

تیم ملی بانوان اعصاب فولادی خود را در پنالتی ها نشان داد. جایی که کاپیتان بهناز طاهرخانی اولین ضربه خود را به گل تبدیل کرد و پس از آن ملیکا متولی، زهار قنبری و ثنا صادقی چهار ضربه را به گل تبدیل کردند و دو تلاش ناپیروز اردن سرنوشت آنها را رقم زد. تیم ایران پس از این پیروزی، هم اکنون در بین 12 تیم حاضر در مرحله پایانی جام ملت های آسیا قرار گرفته است و دیدارهایی را با بهترین بازیکنان و تیم های قاره ای در مرحله اصلی مسابقات و در ماه ژانویه برگزار می کند.

مریم ایراندوست، سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان ایران پس از صعود تاریخی تیمش برای اولین بار به رقابتهای جام ملتهای فوتبال بانوان آسیا که دی ماه سال جاری در هند برگزار می شود، گفت:

خدا را شاکرم به خاطر لطف و بزرگی اش. قدر دان تک تک شاگردانم هستم که با غیرت و تلاش به مصاف حریف قدرتمند خود رفته و تا دقیقه آخر از جنگیدن دست بر نداشتند و در نهایت پیروز میدان شدند.

او در ادامه ضمن تشکر از حمایتهای رئیس فدراسیون فوتبال گفت:

برای اولین بار پرواز اختصاصی برای این تیم در نظر گرفته شد، برنامه ها و اردوهای داخلی و برون مرزی ما تک به تک اجرا شد، برای نخستین بار به تیم ملی فوتبال بانوان ارزش و بهایی داده شد که نتیجه اش صعودتاریخی به جام ملتهای فوتبال بانوان اسیا بود. در واقع عزیزی خادم با شخصیتی که به تیم داد، باعث شد تا دختران ایران زمین در کنار کادر زحمتکش تیم ملی فوتبال بانوان، در عرصه آسیایی پیروز شود. تلاشهای شبانه روزی شاگردانم به بار نشست. حمایتهای رییس فدراسیون باعث صعود ایران به جام ملتها شد. از وی به خاطر تمام حمایت هایش تشکر می کنم و امیدوارم با حمایتهای بیش از پیش از تیم ملی فوتبال بانوان افتخار آفرین ایران، بتوانیم باز هم باعث شادی مردم عزیز کشورم باشیم.

ایراندوست ادامه داد:

دیدار سختی را پشت سر گذاشته و در نهایت در ضربات پنالتی پیروز شدیم. دروازه بان تیم ملی فوتبال بانوان ایران در این دیدار خوش درخشید و با مهار دو پنالتی باعث شد تا اکنون جشن شادی و صعود به جام ملتهای2022 در هند را بگیریم. از کادر فنی و تمامی بازیکنانم تشکر می کنم.

او درپایان گفت:

از تمامی کسانی که در این صعود نقش داشته مخصوصا شهره موسوی تشکر می کنم که ما را در این راه سخت تنها نگذاشته و کادر فنی به همراه بازیکنان تیم ملی پاسخ حمایتهایشان را با این صعود دادیم.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 19 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1170

به "صعود تاریخی تیم ملی فوتبال بانوان به جام ملت های آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صعود تاریخی تیم ملی فوتبال بانوان به جام ملت های آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید