عامل اصلی گرانی گوشی های پرچم دار چیست؟

به گزارش تور انگلیس، همانطور که می دانید در طول دو سه سال اخیر گرانی گوشی های پرچم دار به یک مشکل تبدیل شده. مثلا در سال 2017 اپل آیفون X را با قیمت پایه 1000 دلار معرفی کرد. در حالی که همه از این قیمت نجومی حیرت زده شده بودند، سامسونگ با گلکسی نوت 8 وارد بازار شد و دقیقا همین سیاست اپل را در پیش گرفت! از آن روز به بعد، دیگر به پرچم دارهای 4 رقمی عادت کردیم مگر اینکه شرکتی مثل شیائومی محصولی بالارده تولید می کرد.

عامل اصلی گرانی گوشی های پرچم دار چیست؟

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که در همان سال ها برخی از شرکت ها نسخه های ارزان قیمت تر از پرچم داران خود را نیز راهی بازار می کردند تا بدین شکل کاربرانی با بودجه محدود هم بتوانند از گوشی های خوب بهره مند شوند. مثلا در کنار آیفون X، شاهد عرضه آیفون 8 با قیمت معقول 699 دلار بودیم. گلکسی اس 8 هم 720 دلار قیمت گذاری شد تا خرید آن ها آسان تر شود. اما این روزها ظاهرا حتی مقرون به صرفه هم دیگر آن معنای قبل را ندارد.

از سری گلکسی اس 20 آغاز کنیم. پرچم دارانی که درست در زمان شیوع ویروس کرونا راهی بازار شدند و همین مسئله فروش آن ها را تحت الشعاع قرار داد. اما نکته اینجاست که گلکسی اس 20 با قیمت 1000 دلار راهی بازار شد و قیمت قدرتمندترین نسخه آن هم که اس 20 اولترا بود تا 1600 دلار پیش رفت! حتی ال جی V60 در دوره ای که بسیاری از کاربران ترجیح می دادند از محصولات این شرکت استفاده نکنند 900 دلار قیمت گذاری شد.

آیفون 12 با قیمت 700 دلار، رقیب جدی گلکسی نوت 20 خواهد بود

قیمت وان پلاس 8 به نسبت 7T حدودا 100 دلار افزایش یافت و به 700 دلار رسید. عجیب بود چون این شرکت با این هدف فعالیت می کرد که بهترین قابلیت ها را در کمترین قیمت ممکن قرار دهد اما خب دیدیم که امسال داستان به طور کامل تغییر کرد. شاید تنها شیائومی بود که سیاست قیمتی خود را آنقدرها تغییر نداد!

دلایل زیادی برای افزایش قیمت وجود دارد. مثلا از باتری بزرگ تر گرفته تا نمایشگرهای بزرگ با فناوری های پیشرفته نظیر نوع پنل، وضوح تصویر و رفرش ریت آن، دوربین های بسیار با کیفیت و بسیاری از چیزهای دیگر. بدیهی است انتظار افزایش قیمت را داشتیم و کاربران زیادی مسئله ای بابت پرداخت مبالغ زیاد جهت در اختیار داشتن این قابلیت ها ندارند. اما در این بین قطعه ای وجود دارد که به نسب قبل تجربه کاربری را آنقدرها بهبود نمی بخشد اما قیمت را به شدت افزایش داده. احتمالا درست حدس زدید؛ اسنپدراگون 865!

توجه داشته باشید که این مقاله نظر شخصی نویسنده بوده است.

قدرت پردازشی آیفون SE 2 از گلکسی اس 20 اولترا و پیکسل 4 نیز بیشتر است!

پردازنده جدید کوالکام همانطور که می دانید قدرتمندترین محصول این شرکت است که با خود قابلیت های زیادی را از جمله مصرف بهینه تر باتری، بهبود پردازش تصاویر، مصرف کم و در نتیجه کمتر داغ شدن و مواردی از این دست به همراه داشت. برخلاف دیگر پردازنده های کوالکام، اگرچه این پردازنده مودم 5G داخلی ندارد اما تولیدکنندگان باید مودم X55 را هم درون گوشی خود به صورت مجزا قرار دهند.

این یعنی اصلا مهم نیست در چه کشوری زندگی می کنید. مادامی که یک محصول با پردازنده اسنپدراگون 865 خریداری کنید باید بابت مودم آن نیز هزینه اضافی بپردازید. این در حالی است که در بسیاری از شهرهایی هم که بستر بهره مندی از اینترنت 5G تا حدودی فراهم شده، در واقع همه کاربران نمی توانند به طور کامل از پتانسیل آن بهره ببرند. به عبارتی اگر این افزایش قیمت را در سال بعد داشتیم شاید می شد تا حدودی آن را توجیه کرد. چون در آن صورت بسیاری از کشورها می توانستند در زمینه اینترنت 5G پیشرفت کنند.

فن آوری موج میلی متری که این روزها توسط اپراتورهای مختلفی نظیر ورایزن ارائه می شود بسیار سریع است اما محدوده کمی را پوشش می دهد. در طرف مقابل اما فناوری زیر 6 گیگاهرتز را داریم که محدوده بسیار وسیعی را پوشش می دهد اما از نظر سرعت با LTE مقایسه می شود. از طرفی هزینه های سنگین برای بهره مندی از اینترنت 5G را هم باید به آن افزود.

چرا گوشی های هوشمند شکل و شمایل مشابهی دارند؟

همه این موارد اسنپدراگون 865 را به یک قطعه گران قیمت تبدیل می کند و اگر این شرکت ها سرغ پردازنده دیگری می رفتند شاید مجبور نبودیم تا این حد برای گوشی های مجهز به این پردازنده هزینه کنیم. نمونه آن را می توانیم در اسنپدراگون 765 ببینیم که می توانست برای برخی پرچم دارهای مقرون به صرفه یک انتخاب فوق العاده به حساب بیاید.

مثلا وان پلاس 8. بسیار عالی بود اگر وان پلاس این گوشی را با پردازنده اسنپدراگون 765 راهی بازار می کرد. بدین ترتیب هم به اینترنت 5G دسترسی داشتیم، هم قدرت مناسبی را دریافت می کردیم و هم قیمت پایین تری را برای آن پرداخت می کردیم. اینکه هم وان پلاس و هم 8 پرو به یک پردازنده مجهز شوند و صرفا تفاوت در نمایشگر و دوربین باشد که آن ها را از هم متمایز کند اصلا ایده جالبی نیست چون کاربر برخی موارد اصلا به قدرت اسنپدراگون 865 نیازی ندارد!

همین مثال را می توانستیم در مورد سری اس 20 هم بکار ببریم. سه محصول در یک خانواده با سه برچسب قیمتی متفاوت اما هیچ یک از آن ها را نمی توان مقرون به صرفه در نظر گرفت. به عبارتی شما در هر سه گوشی قابلیت فیلم برداری 8K، نمایشگر 120 هرتز، اینترنت 5G، پردازنده و میزان رم مشابهی را دریافت می کنید و صرفا بزرگ نمایی 100 برابری است که شاید برخی ها را مجاب به خرید اس 20 اولترا کند. نه اینکه قدرت دوربین این محصول فقط به همین بزرگ نمایی خلاصه شود اما سوال اینجاست که آیا واقعا این تفاوت ارزشش را دارد که چنین مبلغی را برای آن بپردازیم؟

بسیار بهتر می شد اگر سامسونگ قیمت پرچم دار قدرتمند خود را نهایتا در محدوده 1100 یا 1200 دلار نگه می داشت و به جای آن اس 20 را با پردازنده اسنپدراگون 765 راهی بازار می کرد. کمی سخت است بخواهیم این حقیقت را بپذیریم که 1000 دلار کمترین مبلغی است که برای در اختیار داشتن یک پرچم دار مقرون به صرفه باید بپردازیم!

گلکسی نوت 20 با تراشه اگزینوس 992 عرضه می شود

این روزها به شدت منتظر عرضه پیکسل 4a به بازار هستیم. محصولی از شرکت گوگل که قرار است جانشین پیکسل 3a شود. قدرتی معادل قدرت دوربین پیکسل 4 در این گوشی بکار رفته و میزان رم نیز ظاهرا برابر است (6 گیگابایت). تفاوت اما اینجاست که این محصول احتمالا از پردازنده اسنپدراگون 765 بهره می برد و به همین خاطر نیز 400 دلار قیمت گذاری خواهد شد!

البته صرفا اشاره به کوالکام و پردازنده های این شرکت به عنوان اصلی ترین دلیل گرانی گوشی های پرچم دار درست نیست. به اپل هم باید نگاهی داشته باشیم. شرکتی که هر سال پردازنده هایش دو برابر بهتر از پردازنده های رقیب قدرت و توان در اختیار کاربران قرار می دهند و در حالی که از نظر نوآوری و کیفیت ساخت برتری خاصی به رقبا ندارند، اما باز هم گرانی گوشی های پرچم دار این شرکت آن ها را به محصولاتی دست نیافتنی تبدیل کرده است.

اما این شرکت با آیفون SE نشان داد حتی با قدرتمندترین پردازنده موبایل جهان، دوربین قدرتمند، پشتیبانی نرم افزاری مشابه با سری های قدرتمند و گران قیمت و … نیز می توان همچنان محصولی 500 دلاری طراحی کرد. آیفون SE و پیکسل 4a کاملا ما را متقاعد می کنند گوشی های 400 دلاری تا چه حد می توانند عالی و مقرون به صرفه باشند.

از همه این ها که بگذریم می رسیم به شرکت هایی نظیر شیائومی، اوپو، ریلمی، آنر و بسیاری از شرکت های دیگر که هم از نظر کیفیت ساخت عالی هستند و هم از نظر عملکرد و قیمت. البته بسیاری از آن ها به دلیل کمبود لوازم جانبی و عدم حضور کنندگی ها در کشور ما، انتخاب منطقی نیستند اما نمی توان این حقیقت را کتمان کرد که می شود قدرت بالا و کیفیت عالی را در محصولی ارزان قیمت پیاده کرد.

مثلا شما با خرید شیائومی می نوت 10 هم می توانید به دوربین قدرتمندی دسترسی داشته باشید که در بررسی های DxOmark تقریبا هم سطح با گلکسی اس 20 اولترا است، هم اینکه پردازنده ای قدرتمند (اسنپدراگون 730) درون گوشی شما وجود دارد که نیازتان را برای طولانی مدت مرتفع می سازد. حال اگر بخواهیم پردازنده اسنپدراگون 765 را در نظر بگیریم اوضاع بسیار بهتر هم می شود.

سامسونگ چگونه می تواند از غیاب اسنپدراگون 865 پلاس به سود خود استفاده کند؟

منظور این نیست که درون گوشی های پرچم دار از پردازنده های قدرتمند استفاده نشود. اما وقتی می گوییم پرچم دار مقرون به صرفه، منطقی نیست قیمت آن از 1000 دلار آغاز شود. اسنپدراگون 865 پردازنده فوق العاده قدرتمندی است که توانست بعد از سال ها فاصله زیاد ایجاد شده بین چیپ های سری A اپل با رقبا را کاهش دهد، اما قرار نیست هرکسی به قابلیت های زیاد آن نیاز داشته باشد.

با نگاهی به برخی از گوشی های ارزان قیمت می بینیم می شود هزینه های اضافی را تا حد زیادی کاهش داد اما مشخص نیست چرا شرکت ها این رقابت تنگاتنگ خود را فقط به یک مدل از پرچم دارهای خود محدود نمی کنند تا قیمت مدل های دیگر کاهش یابد.

گاهی اوقات وقتی جدول مشخصات گوشی ها را می بینیم واقعا به برخی ها اصلا نیازی نیست و وقتی هم به مدل های پایین تر سر بزنیم می بینیم باز هم آن قابلیت ها در آن حضور دارند و لذا کاهش قیمت آنقدرها محسوس نیست. هرچند دلیل این امر گرانی بیش از حد گوشی های پرچم دار است و کاهش قیمت آن ها هرچه که باشد باز هم خریدشان از توان عده زیادی خارج است.

نظر شما در رابطه با گرانی گوشی های پرچم دار چیست؟ آیا گران شدن گوشی ها واقعا به خاطر پردازنده و یا قابلیت های زیاد آن است یا عدم قناعت شرکت ها به سود کم؟

سامسونگ توسعه سنسور دوربین 250 مگاپیکسلی را آغاز کرده است

منبع: androidcentral

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 323

به "عامل اصلی گرانی گوشی های پرچم دار چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عامل اصلی گرانی گوشی های پرچم دار چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید