علائم وجود استرس در بدن انسان به چه صورت است؟

به گزارش تور انگلیس، گاهی اوقات در شرایط هایی با سطح استرس بالا قرار می گیریم؛ اما متوجه نیستیم و آگاهی لازم را نسبت به شرایط جسمی و ذهنی خودمان نداریم.

علائم وجود استرس در بدن انسان به چه صورت است؟

به گزارش تور انگلیس و به نقل از دیجیاتو، متخصصان علوم پزشکی معتقدند وقتی سطح استرس ذهنی از حد مجاز عبور می نماید؛ جسم سیگنال هایی می دهد تا به ما بفهماند سطح استرس بالا رفته است.

براساس اعلام انستیتوی استرس آمریکا، 65 درصد افراد متخصص، در محل کار خود با تنش و استرس شدید روبرو هستند. اگرچه این افراد به خوبی درک می نمایند که استرس و تنش برای جسم و ذهن شان به شدت مضر است و حتی علایم استرس را در جسم خود نیز مشاهده می نمایند؛ اما گاها بدان بی توجهی نموده و در شرایطی با سطح استرس بالا کار می نمایند.

متخصصان علوم پزشکی معتقدند جسم ما برای آنکه به ما نشان دهد، تحت تنش و استرس شدید واقع شده است، سیگنال هایی را می فرستد. باید به این سیگنال ها توجه کنیم تا بتوانیم به شکلی موثر استرس را به کنترل درآوریم. اگر چنین حالت هایی را تجربه می کنید، به فکرخودتان باشید.

چهار علامت جسمی که نشان دهنده سطح استرس بالا است:

1- دکتر سوفیا کوگان بنیانگذار و مشاور ارشد پزشکی Nutrafol شرح می دهد که وقتی غدد آدرنال یا فوق کلیوی به دلیل استرس مزمن و طولانی مدت بیش از حد تحریک می شوند، سطح کورتیزول در حالت متعادل قرار نخواهد داشت. در نتیجه به جای آنکه صبح ها با انرژی از خواب بیدار شویم، خسته هستیم و شب ها هم خواب راحتی نداریم.

این عدم تعادل فقط روی خواب و بیداری ما تاثیرگذار نخواهد بود، وقتی دچار چنین شرایطی می شویم، بدنمان به شدت هوس غذاها و خوراکی هایی را می نماید که واقعا برای جسم مان مفید نیستند. بیشتر افراد در چنین شرایطی تسلیم وسوسه های خودشان می شوند و مواد خوراکی ناسالم مصرف می نمایند. دکتر کوگان معتقد است همین عملکرد مجددا باعث خستگی بیشتر و بی خوابی می گردد.

کوگان به چنین افرادی پیشنهاد می کند به ریتم طبیعی خود بازگردند و ساعت خواب و بیداری خود را تا جای ممکن تنظیم نمایند. چنین افرادی بهتر است در ساعت مشخصی هر شب به رختخواب بروند و صبح ها نیز راس ساعت مشخصی بیدار شوند.

انجام چنین کاری کمی سخت به نظر می رسد ولی قابل انجام است. دکتر کوگان به چنین افرادی توصیه می نماید برای به تعادل رساندن سطح کورتیزول، ورزش هایی مانند یوگا و مدیتیشن را انجام بدهند. چنین ورزش هایی به کنترل ذهن و آرام سازی بیشتر نیز یاری می نماید.

2- وقتی دچار استرس شدید می شویم، این تنش به شدت روی سیستم گوارش قابل مشاهده است. دکتر کوگان اضافه می نماید که استرس شدید مسائل مختلفی از جمله ناتوانی در هضم غذا، بروز جوش صورت، علایم سندرم روده تحریک پذیر و موارد مشابه دیگر را ایجاد می نماید.

برای اینکه چنین شرایطی را به کنترل درآوریم، بهتر است سبک غذا خوردن خودمان را تغییر بدهیم. معمولا در حالت استرس بیشتر هوس قند و کافئین می کنیم و بیشتر به سمت غذاهای فرآوری شده و مواد غذایی که واقعا ارزش غذایی ندارند، کشش پیدا می کنیم که مجددا روی سیستم گوارش تاثیر منفی می گذارد.

افرادی که سطح بالای استرس را تجربه می نمایند، بهتر است مواد غذایی حاوی پروبیوتیک و مواد غذایی سالم بیشتر استفاده نمایند تا سیستم گوارش دچار فشار مضاعفی از خوردن مواد غذایی ناسالم در کنار استرس نگردد.

3- جورجیا ویتکین نویسنده کتاب سندرم استرس در زنان می گوید وقتی استرس داریم، عضلات، مغز، رگ های خونی، کلیه ها، غدد و سیستم گوارش تحت فشار قرار می گیرند و در حالت آماده باش قرار دارند.

در حالت استرس ضربان قلب به شدت افزایش پیدا می نماید و فشار زیادی به عضلات قلب وارد می گردد. بالا رفتن سطح آدرنالین، قلب دچار اسپاسم می گردد و حتی ممکن است نفس های فردی که دچار استرس شدید شده به شماره بیفتد.

انجام تمرینات آرام سازی به مدت 20 دقیقه در هر روز بسیار یاری نماینده است. مدیتیشن، خواندن آوازها، دعا کردن، یوگا، حتی نوشتن، خواندن جوک های خنده دار، تماشای فیلم های کمدی و ماساژ بدن می تواند فشار و استرس را تا حد زیادی کاهش دهد.

4- گاهی اوقات وقتی دچار استرس شدید می شویم، حتی نمی توانیم کلمات را به درستی پشت سر هم ردیف نموده و درست صحبت کنیم. احساس می کنیم اصلا تمرکز نداریم و ذهن مان آشفته است.

استرس روی شبکه مغزی ما تاثیر گذاشته است و کنترل همه چیز را در دست گرفته است. در چنین شرایط هایی باید به صورت آگاهانه خودتان را از شر استرس خلاص کنید. مراقبه، مدیتیشن، تمرینات تنفسی و موسیقی آرامش بخش می تواند بسیار مفید باشد.

هر بار دچار چنین شرایط هایی شدید، باید بتواند آگاهانه شرایط را مدیریت کنید. برای خلاص شدن از استرس شدید، محیط اطراف خود را تغییر دهید. با افراد مثبت معاشرت کنید. به یکی از دوستان تان که می تواند به شما یاری کند از عصبانیت و تنش خلاص شوید، تماس بگیرید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 703

به "علائم وجود استرس در بدن انسان به چه صورت است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم وجود استرس در بدن انسان به چه صورت است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید