موزه آب یا خانه کلاهدوزها؛از ارزشمندترین آثار معماری سنتی یزد، عکس

به گزارش تور انگلیس، موزه آب یزد سال 1379 افتتاح شد. موزه آب در یکی از ارزشمندترین آثار معماری سنتی یزد یعنی خانه کلاهدوزها و در سمت شمالی میدان امیرچخماق یزد قرار گرفته است. پنج طبقه بودن و گذشتن یک رشته کاریز صدها ساله از میان این خانه تاریخی، ویژگی خاص این بناست.

موزه آب یا خانه کلاهدوزها؛از ارزشمندترین آثار معماری سنتی یزد، عکس

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

ساختمان این بنا 720 متر مربع می باشد و در سال 1266 به دستور حاج علی اکبر کلاهدوز که تاجر معروفی بوده ساخته شده است. در گذشته دو قنات رحیم آباد و زارچ از زیر این خانه عبور می کردند و هنوز هم قنات دو هزار ساله زارچ در زیر این خانه در جریان می باشد.

نقوش گچ کاری ساختمان خانه کلاهدوزها در نوع خود کم نظیر است و به نقش های گیاهی مشهور بوده و شامل نقش گل ها، گیاهان و حیوانات می باشد. این موزه محل مناسبی برای شناخت آثار و ابنیه های تاریخی مربوط به آب است و لوازم مختلف حفر قنوات، ابزار و ادوات اندازه گیری حجم آب، وسایل تامین روشنایی در قنات، اسناد و مدارک خرید و فروش آب و وقف نامه های قدیمی، کتابچه میراب ها و اسناد توزیع آب، ظروف نگهداری و حمل آب و لوازم ارزشمند دیگری در آن دیده می گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 845

به "موزه آب یا خانه کلاهدوزها؛از ارزشمندترین آثار معماری سنتی یزد، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه آب یا خانه کلاهدوزها؛از ارزشمندترین آثار معماری سنتی یزد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید