موقعیت مهدی؛ روایتی شاعرانه از یک فرمانده

به گزارش تور انگلیس، موقعیت مهدی روایتی شاعرانه و در جایی ساختارشکنانه از یک فرمانده جنگ است. روایتی که مخاطب را با خود همراه و او را تحت تاثیر قرار می دهد.

موقعیت مهدی؛ روایتی شاعرانه از یک فرمانده

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران- فاطمه قربانی رضوان؛ فیلم سینمایی موقعیت مهدی که در حقیقت مینی سریال چند قسمتی است در نسخه ای سینمایی تدوین و خود را به چهلمین جشنواره فیلم فجر رسانده است. فیلمی که به روایت زندگی شهیدان مهدی و حمید باکری پرداخته و در نسخه ای کوتاه شده بخشی از زندگی شخصی دوشهید و رشادت شان در عملیات های مختلف را به تصویر کشیده است.

موقعیت مهدی اولین تجربه کارگردانی مهدی حجازی فر است. اولین تجربه ای که نتیجه ای قابل قبول را به همراه داشته است. موقعیت مهدی فیلمی که به دور از شعارزدگی و بزرگنمایی به روایت زندگی فرمانده ای پر آوازه پرداخته و توانسته مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد و همراه خود کند. روایتی که با داستان ازدواج مهدی باکری شروع می گردد و در کنار رشادت های دو شهید از صبوری و رنج همسران فرماندهان و شهیدان بدون درگیر شدن به کلیشه های مرسوم نیز یاد می کند.

هادی حجازی فر ایفای نقش مهدی باکری را برعهده دارد. جدای از شباهت این بازیگر به شهید، این انتخاب در باورپذیری کاراکتر به مخاطب کمک می کند و بازی درخشان حجازی فر کاراکتری بی نقص را ارائه می دهد. او که پیش تر در نقش شهید احمد متوسلیان بازی کرده است در موقعیت مهدی نیز بازی قابل تحسینی از خود نشان می دهد. وحید حجازی هم در اولین تجربه بازیگری خود نشان داد که چیزی کم از برادر ندارد و در نقش حمید باکری خوش درخشید.

موقعیت مهدی در چند پرده روایت می گردد. روایت هایی که هر کدام در خدمت محور اصلی داستان یعنی زندگی نامه شهید مهدی باکری است. اما در میانه این پرده ها آنچه احساس می گردد روایتی چندپاره است. روایت هایی که گاهی بود و نبودشان در فرایند اصلی داستان تفاوتی ایجاد نمی کند. به طور مثال پرده من مهدی باکری نیستم! اگر به طور کلی از فیلم حذف گردد خللی در داستان ایجاد نمی کند. این مسئله به طور اساسی به این نکته باز می گردد که موقعیت مهدی سینمایی استخراج شده از یک مینی سریال است. استخراجی که سعی کرده با کنار هم قرار دادن روایت هایی کوتاه داستان زندگی شهید مهدی باکری را در سطح و زمان یک سینمایی ارائه دهد. همین روایت های چندپاره، بی مقدمه و پخته نشده در نهایت سبب شده که از مهدی باکری در چند سکانس فردی خودرای و بی منطق بسازد.

اما داستان موقعیت مهدی روایتی شاعرانه و در جایی ساختارشکنانه از یک فرمانده جنگ است. موقعیت هایی که از کانون خانواده شروع می گردد و زوایای ساده را با گویش ترکی شیرین به نمایش می گذارد. گویشی که در هیچ جای داستان مخاطب ناآشنا با این زبان را نه تنها آزار نمی دهد بلکه همراه می کند و تحت تاثیر قرار می دهد.

پرداخت به مسئله همسران شهدا جدای از روایت نخ نمای شکوه و شکایت دوری از همسران خود، فراز و فرودهای زندگی برادر شهید باکری و داستان شهادت او، مسائل جنگ و عملیات های متعددی که برادران باکری فرماندهی آن را برعهده دارند از جمله روایت هایی است که از موقعیت مهدی یک کل تقریبا منسجم و قابل پذیرش ساخته است.

در پرده آخر موقعیت مهدی علارغم ریتم بالا و نفس گیر قصه، نماها به سمت شاعرانگی در دل منطقه ها جنگی و خون آلود عملیاتی می رود که به شکل هنرمندانه ای به تصویر کشیده شده است. تصویری از رشادت های سربازان و فرماندهان بدون گرفتاری در دام هیجان زدگی ها در نماهایی نو ارائه می گردد؛ تصاویری که در کنار چهره پردازی های خاص، طراحی صحنه قابل توجه که مخاطب را بی کم و کاست به دهه شصت می برد، جلوه های ویژه و صداگذاری، موقعیت مهدی را به سینمایی یکدست تبدیل کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 اسفند 1400 بروزرسانی: 27 اسفند 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1342

به "موقعیت مهدی؛ روایتی شاعرانه از یک فرمانده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موقعیت مهدی؛ روایتی شاعرانه از یک فرمانده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید