واشنگتن پست ادعا کرد: گفت وگوی مخفیانه سعودی با تهران!

به گزارش تور انگلیس، پیش از این بسیاری از ناظران باور داشتند که عربستان و امارات رویارویی با ایران را خواستار هستند و رفتار های خصمانه آن ها می تواند ایالات متحده را به جنگ منطقه ای تازه ای بکشاند.

واشنگتن پست ادعا کرد: گفت وگوی مخفیانه سعودی با تهران!

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، روزنامه واشنگتن پست آمریکا نوشت: اخبار گفت وگوی مخفیانه عربستان سعودی با ایران در راستای کاهش تنش ها در حالی این هفته منتشر شد که دولت ترامپ همچنان به افزایش دشمنی ها با تهران ادامه می دهد.

پیش از این بسیاری از ناظران باور داشتند که عربستان و امارات رویارویی با ایران را خواستار هستند و رفتار های خصمانه آن ها می تواند ایالات متحده را به جنگ منطقه ای تازه ای بکشاند. اما سعودی ها و اماراتی ها، آمریکا و ایران را وارد جنگ نکردند و این نشان می دهد که سطح تردید و دودلی کشور های عربی درباره جنگ با ایران بیش از پیش بینی کارشناسان سیاسی است و چه بسا این دو کشور مانعی برای جنگ آمریکا با ایران باشند.

در اوایل نوامبر امارات خواستار گفت وگوی جامعه بین الملل با ایران شد. این کشور همچنین در حال کنار کشیدن از جنگ نیابتی بین عربستان و ایران - یعنی یمن - است. شاید مبنای چنین اقدامی چندان آشکار نباشد، اما چه بسا نشان می دهد که امارات نگران است که جنگ نیابتی یمن از کنترل خارج شده و در حال تبدیل شدن به دشمنی مستقیم بین طرفین گردد.

عربستان و امارات می توانستند به آسانی و با محکومیت قطعی ایران پس از یورش ها به سرزمین هایشان یا حتی انجام بعضی اقدمات تلافی جویانه، آمریکا را به جنگ با ایران بکشانند، اما این کار را نکردند. با توجه به دشمنی دولت ترامپ با ایران و همدلی آن با عربستان سعودی، احتمال پشتیبانی آمریکا از اقدام نظامی بسیار بالا بود.

اخیرا چنین به نظر می رسد که دو کشور عربی خلیج فارس در حال مهار ایالات متحده هستند. پس از حمله به آرامکو محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بیان نمود که جنگ با ایران می تواند به افزایش چشمگیر قیمت های نفت و فاجعه مالی بیانجامد. وی این اظهارات را به گونه ای بیان نمود که گویی به جامعه بین المللی هشدار می دهد که اگر در برابر ایران نایستند، این انفعال می تواند به جنگ بیانجامد. این بیانات را همچنین می توان هشداری به آمریکا دانست، به ویژه که پمپئو حمله به آرامکو را اقدامی جنگی دانسته بود.

این شرایط، ناظران منطقه را سردرگم نموده است. بعضی ها از افزایش اقدامات دیپلماتیک کشور های خاورمیانه برای کاهش دشمنی ها خبر می دهند. چنین به نظر می رسد که دولت ها از اهرم های مختلف برای دور نگه داشتن هم پیمانانشان از جنگ استفاده می نمایند.

خویشتنداری عربستان و امارات از تردید فراوان این دو کشور برای جنگ با ایران خبر می دهد. کشور های عرب خلیج فارس هنوز از اتحاد کامل فاصله زیادی دارند چرا که اختلاف ها پیرامون ایدئولوژی و سیاست قدرت (به ویژه تحریم قطر) آن ها را از تشکیل یک ائتلاف ضدایرانی قدرتمند باز می دارد. بین عربستان و امارات شکاف عمیقی درباره یمن به وجود آمده است و امارات تمایل بیشتری به احیای ثبات منطقه ای دارد. عربستان و امارات، هر دو از هرگونه جنگی در خلیج فارس آسیب خواهند دید. دولت های این کشور ها چه بسا بیش از دولت ترامپ به تاثیر لحن و اقدامات خصمانه می اندیشند و از آنچه می بینند در هراس هستند.

منبع: واشنگتن پست / دیپلماسی ایرانی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 28

به "واشنگتن پست ادعا کرد: گفت وگوی مخفیانه سعودی با تهران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واشنگتن پست ادعا کرد: گفت وگوی مخفیانه سعودی با تهران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید