سقف تجارت با سعودی برای ایران چه قدر است؟

به گزارش تور انگلیس، رییس اتاق بازرگانی ایران و قطر می گوید که با از سرگیری روابط سیاسی میان ایران و عربستان سعودی می توان انتظار داشت که تجارت مشترک میان دو کشور افزایش قابل توجه پیدا کند.

سقف تجارت با سعودی برای ایران چه قدر است؟

به گزارش ایسنا، عدنان موسی پور اظهار کرد: در چند سال گذشته هرکجا که نام ایران و عربستان در کنار هم می آمد، تنش میان دو کشور به فکر آمده است، ولی امروز باید از زاویه ای دیگر به این موضوع نگاه کنیم. عربستان در سال 2021 تقریبا از همه کشور های دنیا به غیر از ایران، بورکینافاسو و سودان واردات داشته است و علت این موضوع نیز، سیاست های میان دو کشور بوده است.

وی اضافه کرد: با اعلام رسمی از سرگیری روابط سیاسی دو کشور، یک سناریو را آنالیز و فرض می کنیم که راه برای بخش خصوصی و تجارت دو کشور فراهم می گردد. فراموش نکنیم که تجار در همه جای دنیا در پی فرصت های تجاری نو و بکر هستند و به طور حتم همین حالا در عربستان هم تجار قوی آن کشور در پی فرصت های تجاری ناب در ایران هستند و این، نگاه حرفه ای در تجارت است.

موسی پور توضیح داد: استفاده به موقع از فرصت های تجاری و در پی آن رشد مالی هر کشور، مستلزم ایجاد زیرساخت مناسب و اتخاذ تصمیمات صحیح و به موقع به وسیله نهاد های حامی تجارت در هر کشور است. در حال حاضر که رابطه سیاسی بین ایران و عربستان رو به بهبود است، وقت آن است که از فرصت های تجاری بین دو کشور استفاده کنیم.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر با اشاره به ضرورت های ایجاد زمینه یک تجارت خوب بین دو کشور، تاکید نمود: بازگشایی سفارتخانه ها و سرکنسولگری ها، تبادل هیات های تجاری بخش خصوصی، ایجاد کمیته مشترک مالی، اعطای ویزا و شروع پروازها، مهم ترین مواردی است که باید انجام گردد.موسوی پور گفت: در زمان اوج روابط مالی، مبادلات تجاری میان ایران و عربستان حدود 800 میلیون دلار بود، این در حالی است که در شرایط نو می توان انتظار داشت حجم تجارت بین دو کشور به 2 تا 3 میلیارد دلار برسد. عربستان در سال های اخیر در پی متنوع سازی منابع عایدیی خود بوده و برنامه هایی تدوین نموده است که بر اساس آن ها وابستگی اقتصاد ریاض به عایدی های نفتی کاهش یافته و بر گردشگری تمرکز نموده است. این مساله از دو جهت موجب نزدیک شدن عربستان به ایران می گردد. تمرکز عربستان بر عایدی های حاصل از گردشگری این احتیاج را ایجاد می نماید که

روابط سیاسی بهتری با همسایگان داشته باشد و این یک خبر خوب برای تجار ایرانی و عربستانی خواهد بود.

وی با طرح این سوال که عربستان چه محصولاتی وارد می نماید؟ ادامه داد: عربستان در سال 2021 حدود 152 میلیارد دلار واردات داشته است. بیشترین واردات از چین، آمریکا، امارات و هند بوده است. این واردات شامل 7 میلیارد دلار مواد معدنی، 7 میلیارد دلار واردات دارو و پزشکی، 5.5 میلیارد دلار واردات فلزات، 3.8 میلیارد دلار واردات مواد پلاستیکی، 3.4 میلیارد دلار واردات غلات، 3.3 میلیارد دلار واردات محصولات فلزی، 2.6 میلیارد دلار واردات مبلمان و محصولات دکوراسیون، 2.6 میلیارد دلار واردات مس و محصولات مرتبط، 4.5 میلیارد دلار واردات محصولات شیمیایی و 2 میلیارد دلار واردات محصولات لبنی بوده است.

موسوی پور گفت: پروژه توسعه مالی عربستان و گام های بزرگ این کشور که در رقابت با کشور هایی نظیر امارات و قطر به راه افتاده است نیز می تواند به تنهایی نویدبخش یک بازار تجاری خوب در آینده برای کشور هایی مثل ایران که فراوریات غنی و متنوع دارند، باشد. خرید های گران قیمت در فوتبال عربستان یک نشانه بزرگ برای جلب توجه دنیای به عربستان است که خود تاکیدی بر سند منظره 2030 عربستان است. در شرایط موجود باید از خود بپرسیم که سهم ایران از این مقدار واردات چقدر می تواند باشد؟ چه فرصت هایی برای تجار ایرانی در بازار عربستان وجود دارد؟ چه مقدار از این محصولات در ایران فراوری می گردد؟

منبع: فرارو
انتشار: 1 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1402 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1583

به "سقف تجارت با سعودی برای ایران چه قدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقف تجارت با سعودی برای ایران چه قدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید