تبدیل تهدید کرونا با توسعه مبادلات فرهنگی، هنری و پرورش ارزش های بشردوستانه

به گزارش تور انگلیس، به گزارش خبرنگاران، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این اجلاس شرکت کرد و اقدامات فرهنگی و هنری ایران برای مقابله با بیماری کرونا را تشریح کرد.

تبدیل تهدید کرونا با توسعه مبادلات فرهنگی، هنری و پرورش ارزش های بشردوستانه

بهمنی در این اجلاس گفت: با توسعه مبادلات فرهنگی هنری و پرورش ارزش های بشر محبت آمیز تهدید کرونا به فرصت تبدیل می گردد.

وی با اشاره به اهم چالش های فرهنگی ناشی از همه گیری بیماری کرونا و همچنین نحوه عملکرد مردم و دولت ایران با این شرایط اضافه نمود: سال جاری مراسم نوروز که آداب و رسوم چند هزار ساله دارد، برگزار نشد و روابط خانوادگی و اجتماعی تحت تاثیر نهاده شد. بنابراین برای کم کردن آثار منفی این مسئله، ارتباطات و دیدارهای صوتی و تصویری افزایش یافت.

بهمنی ادامه داد: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که از نظر حضور مردم یکی از نمایشگاه های پررونق دنیا به شمار می آید هم به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد؛ اما تأمین هزینه ارسال پستی کتاب، ارائه تخفیف های تا 80 درصد برای کتاب دیجیتال و اجرای طرح هر کتابدار یک کتابخانه برای هدایت دستیابی به کتاب به وسیله مجازی، بعضی از طرح های جبرانی در این زمینه بود که در ایران اجرا شد.

وی گفت: معمولا در ایران در تعطیلات سال نو، سینماها، کنسرت ها، تئاترها و فروشگاه های کتاب رونق زیادی دارند که سال جاری تعطیل شدند. این شرایط سبب خسارت های زیادی شد که دولت در کوشش است تا بخشی از آن را پرداخت کند اما تحریم اقتصادی ایران توسط دولت آمریکا که مغایر با مقررات سازمان ملل است، این گونه یاری ها را بسیار سخت نموده است. به همین دلیل صدها هنرمند ایرانی برای کمپین اعتراض به تحریم اقتصادی ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران، فراخوان داده اند.

نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجلاس مجازی وزرای فرهنگ کشورهای دنیا ادامه داد: حضور در اماکن مذهبی از علائق اصلی مردم ایران در ماه های عبادی رجب، شعبان و رمضان است که با شیوع کرونا، با عقلانیت دینی از این کار نیز پرهیز شد اما مردم مومن ایران، عبادات فردی و معنویت در خانواده را مورد توجه قرار داده اند.

وی توضیح داد: با وجود اینکه نزدیک شدن به بیماران مبتلا به کرونا، کار بسیار خطرناکی محسوب می گردد، اما گروه های زیادی از جوانان دانشجو و روحانیان دینی و نیروهای نظامی در محیط های بیمارستانی حضور یافتند و به کادر بهداشتی و درمانی یاری کردند.

بهمنی گفت: فراوری و نشر محتواهای فرهنگی و هنری توسط هنرمندان، نویسندگان، خبرنگاران و مبلغان دینی در بسترهای ارتباطی فضای مجازی در روزهای شیوع کرونا، تا 5 برابر افزایش یافت که این اقدامات به تحمل در خانه ماندن، یاری زیادی کرد.

وی در سرانجام تاکید نمود: بیایید با هم کوشش کنیم تا این تهدیدات همه گیری بیماری کرونا را به فرصتی دیگر تبدیل کنیم. این امر به وسیله توسعه مبادلات فرهنگی و هنری و همچنین پرورش ارزش های اساسی بشرمحبت آمیز قابل دستیابی است.

در بخش دیگری از این اجلاس که بیش از 130 وزیر و معاون وزیر فرهنگ حضور آنلاین داشتند بعضی دیگر از وزرای فرهنگ کشورهای مختلف به ارائه نظرات و اقدامات خود در زمینه تاثیرات ویروس کرونا بر بخش فرهنگ و هنر کشور خود پرداختند.

باید تأثیر بحران را ارزیابی کنیم ، تأمل مشترک و ابتکارات هماهنگ را آغاز کنیم

آدری آزولی، مدیر کل یونسکو ، با آغاز بحث، به شرکت کنندگان یادآوری کرد که: ما به فرهنگ احتیاج داریم؛ بنابراین برای تحمل این شوک باید به آن یاری کنیم.

وی اضافه نمود: ما باید تأثیر بحران را ارزیابی کنیم، تأمل مشترک و ابتکارات هماهنگ را آغاز کنیم.

مدیرکل یونسکو در عین حال تاکید نمود: یونسکو کاملاً در نظر دارد نقش خود را در این فرایند ، متناسب با تعهد خود ایفا نماید.

فرهنگ بخش مهمی از راه چاره است

در این اجلاس بسیاری از وزیران فرهنگ، به اهالی فرهنگ و هنر که تأمین دسترسی به فرهنگ در این ایام محرومیت،نقش آفرینی کردند، ادای احترام کردند.

در بخش دیگری وزرای فرهنگ به معرفی بسته های بودجه اضطراری که در کشورهای خود ایجاد نموده اند، پرداختند.

رسیدگی به شرایط معیشت هنرمندان، فعالان صنایع فرهنگی و متخصصان خلاق در کوتاه مدت و نیز راه اندازی کارهای جدید در محیط دیجیتال که امکان درآمد مداوم برای اهالی فرهنگ و هنر و دسترسی به فرهنگ برای کل جامعه فراهم را کند ازجمله این اقدام ها بود.

در بخشی از این اجلاس، نماینده کشور امارات متحده عربی گفت: ما باید بحث در خصوص نظام جامع اقتصاد فرهنگی دیجیتال را آغاز کنیم و برای حمایت از بخشی از فرهنگ که به راحتی قابل انتقال به دنیای مجازی نیست، برنامه ریزی کنیم. با این حال همان طور که بسیاری از وزیران محترم اشاره کردند، فرهنگ نیز یک تجربه جمعی از انسانیت مشترک ما است و احیای مجدد ارتباط انسان منوط به امنیت در این امر مهم خواهد بود.

نماینده کشور چین هم گفت: فرهنگ می تواند و باید ما را با هم جمع کند، تعهد بین المللی را تقویت کند و امید و اطمینان را احیا کند.

بعضی دیگر بر لزوم ساز وکارهای اقتصادی بین المللی برای حمایت از کشورهایی که با توان حداقلی قادر به تقویت بخش های فرهنگی خود هستند، تأکید کردند. تقویت اسناد قانونی یونسکو به عنوان یک هدف بلند مدت ذکر شد.

همچنین بسیاری از وزرا خاطرنشان کردند که تأثیر بحران کرونا بر بخش فرهنگی در کوتاه مدت کاهش نخواهد یافت و دنیا پس از برداشته شدن این اقدامات استثنایی، متفاوت به نظر می رسد.

سوئد از وزرای همکار خود خواست تا به کوشش های مشترک در دفاع از جوامع آزاد و دموکراتیک بپردازند.

بدون فرهنگ آینده ای وجود ندارد

دستیار مدیرکل فرهنگ، ارنستو اوتونه هم در این اجلاس یادآوری کرد: بدون فرهنگ آینده ای وجود ندارد و این جلسه تعهد عظیم شما را نشان داده است و یونسکو همچنان از شما حمایت خواهد نمود.

اهداف اجلاس

لازم به ذکر است؛ ایجاد بستری برای گفت وگوی مستمر با وزرای فرهنگ، به منظور آغاز تاملی مشترک در خصوص تاثیر بحران کرونا بر بخش فرهنگ در مقیاس دنیای، شناسایی چالش های اقتصادی و اجتماعی بحران کووید- 19 بر بخش فرهنگ به صورت کلی و تجهیز تعهدات مقامات دولتی و جامعه بین الملل برای حمایت از بخش فرهنگ، تشویق به تبادل تجارب میان کشورهایی که پیش از دیگر کشورها تحت تاثیر این بیماری نهاده شده اند، پیش بینی یا کاهش تاثیر بحران به وسیله ارزیابی اولیه تاثیر کووید- 19 بر فرهنگ و بخش فرهنگی درسطح ملی و بحث و گفت وگو درباره اقدامات و مراحل تدوین توصیه های مدنظر برای کاهش بحران سلامت بر بخش فرهنگ در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت از اهداف این اجلاس به شمار می آید.

همچنین این گزارش می افزاید؛ موضوع برگزاری اولین نشست مجازی وزرای فرهنگ کشورهای دنیا، برای آنالیز تأثیر شیوع ویروس کرونا برحوزه فرهنگ، در قالب دعوتنامه معاون فرهنگی سازمان یونسکو، در تاریخ 21 فروردین از سوی آقای جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونسکو دریافت شد.

در این دعوتنامه آمده بود:

بحران فعلی سلامتی به دلیل ویروس COVID-19 به شدت بر بخش فرهنگ در سراسر دنیا تأثیر می گذارد. اقدامات قرنطینه یا محدودیت تحرک که در بسیاری از کشورها برای مهار همه گیری انجام می گردد، دسترسی به فرهنگ را به شدت محدود می نماید و اکوسیستم فرهنگی را به طور کلی تضعیف می نماید، به ویژه این که؛ به واسطه تعطیلی اماکن میراث فرهنگی و فعالیت های فرهنگی، تعطیلی فضاهای فرهنگی، لغو یا تعویق رویدادها و فراوریات فرهنگی، تأثیرات اقتصادی و اجتماعی بحران، به ویژه برای فعالان صنایع خلاق، عمیق و ماندگار خواهد بود. ماهیت و دامنه بی سابقه این بحران، ما را مجبور می نماید تا بیش از هر زمان دیگری در همکاری های بین المللی و گفت و گوهای بین دولتی مجدداً سرمایه گذاری کنیم تا کوشش های خود را متحد کنیم و تأمل مشترک ایجاد کنیم. فرهنگ، به عنوان یک کالای اساسی، در چارچوب سیاست های ملی اتخاذ شده، عامل مقاومت و توسعه انسانی اعم از - اجتماعی و اقتصادی برای غلبه بر این بحران است.

برای حمایت از این کوشش مشترک، یونسکو به منظور ارزیابی تأثیر - کووید 19در بخش فرهنگی و شناسایی اقدامات حمایتی که توسط دولت ها برای این بخش صورت گرفته است، کوشش گسترده ای برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها در مقیاس دنیای انجام داده است. جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها این امکان را فراهم می نماید تا ضمن آگاهی از اقداماتِ کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت کشورها، از سیاست های عمومی بهتر حمایت کنیم.

بنابراین گزارش 136 کشور برای حضور و ارائه در این نشست ثبت نام نموده بودند که 8 ساعت به طول انجامید و به طور مستقیم از یوتوب پخش شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 318

به "تبدیل تهدید کرونا با توسعه مبادلات فرهنگی، هنری و پرورش ارزش های بشردوستانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل تهدید کرونا با توسعه مبادلات فرهنگی، هنری و پرورش ارزش های بشردوستانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید