واکنش معاون وزیر ارتباطات به نشت اطلاعات کاربران تلگرام

به گزارش تور انگلیس، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از شناسایی عامل جمع آوری اطلاعات کاربران تلگرام و ارجاع گزارش برای رسیدگی قضایی به دادستانی اطلاع داد.

واکنش معاون وزیر ارتباطات به نشت اطلاعات کاربران تلگرام

به گزارش خبرنگاران، پس از فیلترینگ تلگرام از اردیبهشت سال 97 که تا امروز ادامه یافته، در کنار پیغام رسان های داخلی، نسخه های غیررسمی تلگرام رشد کردند و اگرچه کارشناسان امنیتی بارها استفاده از نسخه های غیررسمی را منع کردند، اکنون شماره تلفن و شناسه های کاربری 42 میلیون کاربر ایرانی تلگرام به وسیله این نسخه های غیررسمی جمع آوری شده و برای فروش با قیمت 500 دلار در بازار سیاه قرار گرفته است.

این داده ها توسط گروهی به نام سامانه شکار روی سرور Elasticsearch قرار گرفته که برای دسترسی به آن هیچ گونه رمز عبور و احراز هویتی لازم نبوده است و البته این داده ها در 25 مارس، پس از آنکه یک محقق امنیتی به نام باب دیاچنکو این موضوع را گزارش داد، از این سرور حذف شده اند.

تلگرام در واکنش به این موضوع اعلام نموده که نشت داده ها به وسیله تلگرام های غیررسمی اجرا شده که با این شرکت سازگاز نبوده اند. تلگرام یک برنامه منبع باز است و به اشخاص ثالث اجازه می دهد نسخه های خود را تهیه نمایند. از آنجا که برنامه رسمی تلگرام در ایران مسدود شده است، بسیاری از کاربران به استفاده از نسخه های غیررسمی می پردازند. سخنگوی این شرکت می گوید: متأسفانه با وجود هشدارهای ما مردم ایران هنوز از برنامه های تاییدنشده استفاده می نمایند.

در واکنش به این اتفاق، امیر ناظمی - رئیس سازمان فناوری اطلاعات - در توییتر نوشت: در گزارش مرکز ماهر در دی 96 در خصوص عدم امنیت پوسته های تلگرام هشدار دادیم. البته شواهدی وجود دارد که این اطلاعات به شیوه دیگری جمع آوری شده است.

او همچنین اعلام کرد: سایت ادعاشده با نام شکار که در شرکت رسپینا میزبانی می شده، شناسایی شد. گزارش برای رسیدگی قضایی به دادستانی ارجاع خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 251

به "واکنش معاون وزیر ارتباطات به نشت اطلاعات کاربران تلگرام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش معاون وزیر ارتباطات به نشت اطلاعات کاربران تلگرام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید