ویتامین دی به تنهایی از شکستگی جلوگیری نمی نمایند

به گزارش تور انگلیس، یک پژوهش جدید نشان می دهد مصرف کلسیم و ویتامین دی ممکن است به کاهش خطر شکستگی استخوان در سالمندان یاری کند، اما ویتامین دی به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد.

ویتامین دی به تنهایی از شکستگی جلوگیری نمی نمایند

به گزارش تور انگلیس به نقل هلث دی نیوز آنالیز 28 آنالیز گذشته در سالمندان نشان داد افراد با میزان بالاتر ویتامین دی خون نسبت به افراد با میزان کمتر این ویتامین با احتمال کمتری ممکن است دچار شکستگی لگن یا سایر شکستگی ها در طول پنج تا 15 سال شوند.

اما این تصویر در آنالیز هایی که اثرات استفاده از مکمل های ویتامین دی را آزمایش نموده بودند، متفاوت بود: این آنالیز ها نشان دادند شاهدی وجود ندارد که ویتامین دی به تنهایی خطر شکستگی در سالمندان را کاهش دهد.

بر عکس، در کارآزمایی هایی که ترکیبی از کلسیم و ویتامین دی به کار رفته بود، اثرات محافظتی در حد متوسطی مشاهده شد.

دکتر رابرت کلارک، سرپرست این پژوهش و استاد اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی در دانشگاه آکسفورد در انگلستان در این باره گفت: درمان ترکیبی با هر دوی کلسیم و ویتامین دی خطر شکستگی لگن را تا یک ششم کاهش دهد و نسبت مصرف دوزهای استاندارد ویتامین دی به تنهایی سودمندتر بود.

البته این یافته ها که حرف نهایی درباره ویتامین دی و شکستگی نیستند. بعضی از کارآزمایی های در جریان دارند دوزهای بالای ویتامین دی را در افرادی که در معرض خطر شکستگی های استخوان هستند، آزمایش می نمایند.

اما به گفته کلارک در حال حاضر شاهدی وجود ندارد که مصرف مکمل ویتامین دی به تنهایی باعث پیشگیری از شکستگی گردد.

پوکی استخوان یک عارضه شایع است به خصوص در سنین بالا افراد را در معرض شکستیگ استخوان قرار می دهد. تخمین زده می گردد که پس از 50 سالگی، نیمی از زنان و یک چهارم مردان به علت پوکی استخوان دچار شکستگی استخوان شوند.

کلسیم جزء اساسی در ساختن و حفظ استخوان های محکم است و ویتامین دی به بدن در جذب کلسیم کمک می نماید و از کارکرد عضلات مورد احتیاج برای جلوگیری از سقوط حمایت می نماید.

  • فقط ویتامین دی کافی نیست

کارشناسان می گویند هنگامی که موضوع پیشگیری از شکستگی ها در افراد دچار پوکی استخوان مطرح است، ففط نیاید به مصرف مکمل های ویتامین دی و کلسیم متوسل شد.

افراد برای کمک به حفظ توده استخوانی و قدرت عضلانی باید ورزش منظم هم انجام دهند. ورزش هایی که بدن را حالیکه قامت راست می ماند، در برابر نیروی جاذبه حرکت می دهند، مانند راه رفتن سریع، طناب زدن و دویدن ممکن است به حفظ تراکم استخوان ها کمک نمایند. ورزش هایی که به تقویت عضلات یا بهبود تعادل کمک می نمایند نیز به کاهش خطر افتادن کمک می رسانند.

پرهیز از سیگار کشیدن و مصرف الکل هم برای پیشگیری از کاهش تراکم استخوانی ضروری هستند.

اگر در فردی پوکی استخوان تشخیص داده گردد، تجویز داروهایی که یا تجزیه استخوان را کاهش می دهند یا تشکیل استخوان را تشدید می نمایند، ممکن است لازم باشد.

به گزارش هلث دی آنالیز 28 آنالیز گذشته در سالمندان نشان داد افراد با میزان بالاتر ویتامین دی خون نسبت به افراد با میزان کمتر این ویتامین با احتمال کمتری ممکن است دچار شکستگی لگن یا سایر شکستگی ها در طول پنج تا 15 سال شوند.

اما این تصویر در آنالیز هایی که اثرات استفاده از مکمل های ویتامین دی را آزمایش نموده بودند، متفاوت بود: این آنالیز ها نشان دادند شاهدی وجود ندارد که ویتامین دی به تنهایی خطر شکستگی در سالمندان را کاهش دهد.

بر عکس، در کارآزمایی هایی که ترکیبی از کلسیم و ویتامین دی به کار رفته بود، اثرات محافظتی در حد متوسطی مشاهده شد.

دکتر رابرت کلارک، سرپرست این پژوهش و استاد اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی در دانشگاه آکسفورد در انگلستان در این باره گفت: درمان ترکیبی با هر دوی کلسیم و ویتامین دی خطر شکستگی مفصل لگن را تا یک ششم کاهش داد و نسبت مصرف دوزهای استاندارد ویتامین دی به تنهایی سودمندتر بود.

البته این یافته ها که حرف نهایی درباره ویتامین دی و شکستگی نیستند. بعضی از کارآزمایی های در جریان دارند دوزهای بالای ویتامین دی را در افرادی که در معرض خطر شکستگی های استخوان هستند، آزمایش می نمایند.

اما به گفته کلارک در حال حاضر شاهدی وجود ندارد که مصرف مکمل ویتامین دی به تنهایی باعث پیشگیری از شکستگی گردد.

  • شکستگی در پوکی استخوان

پوکی استخوان یک عارضه شایع است به خصوص در سنین بالا افراد را در معرض شکستگی استخوان قرار می دهد. تخمین زده می گردد که پس از 50 سالگی، نیمی از زنان و یک چهارم مردان به علت پوکی استخوان دچار شکستگی استخوان شوند.

کلسیم جزء اساسی در ساختن و حفظ استخوان های محکم است و ویتامین دی به بدن در جذب کلسیم کمک می نماید و از کارکرد عضلات مورد احتیاج برای جلوگیری از سقوط حمایت می نماید.

کارشناسان می گویند هنگامی که موضوع پیشگیری از شکستگی ها در افراد دچار پوکی استخوان مطرح است، ففط نیاید به مصرف مکمل های ویتامین دی و کلسیم متوسل شد.

افراد برای کمک به حفظ توده استخوانی و قدرت عضلانی باید ورزش منظم هم انجام دهند. ورزش هایی که بدن را حالیکه قامتش راست می ماند، در برابر نیروی جاذبه حرکت می دهد، مانند راه رفتن سریع، طناب زدن و دویدن ممکن است به حفظ تراکم استخوان ها کمک نمایند. ورزش هایی که به تقویت عضلات یا بهبود تعادل کمک می نمایند نیز به کاهش خطر افتادن کمک می رسانندن.

پرهیز از سیگار کشیدن و مصرف الکل هم برای پیشگیری از کاهش تراکم استخوانی ضروری هستند.

اگر در فردی پوکی استخوان تشخیص داده گردد، تجویز داروهایی که یا که یا تجزیه استخوان را کاهش می دهند یا تشکیل استخوان را تشدید می نمایند، ممکن است لازم باشد.

از میان آنالیز هایی که تیم دکتر کلارک آنالیز کردند، 11 آنالیز از نوع مشاهده ای بودند. این آنالیز ها سالمندان را در دنیای واقعی دنبال نموده و میزان شکستگی ها از پنج تا 15 سال پیگیری نموده بودند. در مجموع هر چه میزان های ویتامین دی خون افراد در شروع آنالیز بالاتر بود، خطر شکستگی کاهش یافته بود.

البته این یافته ها اثر علت و معلولی را ثابت نمی نمایند. میزان های بالای ویتامین دی ممکن است شاخص چیز دیگری باشند.

  • مصرف هر دوی کلسیم و ویتامین دی ضروری است

غذاهای معدودی هستند که میزان کافی ویتامین دی داشته باشند. در مقابل، بدن می تواند هنگام تابیدن نور خورشید به پوست این ویتامین را خودش بسازد. بنابراین افرادی که میزان بالای ویتامین دی در خونشان داشتند، ممکن است زمان زیادی را در خارج از خانه گذرانده باشند.

این بازبینی همچنین شامل 11 کارآزمایی تجویز ویتامین دی به تنهایی و شش کارآزمایی تجویز ویتامین دی و کلسیم بود. افرادی که در این کارآزمایی ها شرکت داشتند، 62 تا 85 ساله بودند و برای تا حداکثر پنج سال پیگیری شدند.

در مجموع در افرادی هر دوی کلسیم و ویتامین دی برایشان تجویز می شد، نسبت به افرادی که دارونما مصرف می کردند یا داروی مصرف نمی کردند، 16 درصد کمتر در معرض خطرشکستگی لگن قرار داشتند. خطر شکستگی هر استخوانی هم در آنها 6 درصد کمتر بود.

  • از کجا بدانم آیا باید مکمل مصرف کنم؟

باید از دکترتان بخواهید میزان ویتامین دی خونتان را اندازه بگیرد تا اگر کمبودی دارد تشخیص داده گردد. در خصوص کلسیم هم باید رژیم غذایی تان آنالیز گردد.

اگر مقدار کافی لبنیات، سبزی های با رنگ سبز و غذاهای غنی شده با کلسیم مصرف می کنید، ممکن است احتیاج به مکمل نداشته باشید.

افراد با سن کمتر از 51 باید روزانه 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کند. بعد از 51 سالگی این میزان باید به 1200 میلی گرم افزایش یابد. افراد جوانتر از 50 سال باید روزانه 400 تا 800 واحد بین المللی ویتامین دی مصرف نمایند و در افراد سالمندتر میزان مورد احتیاج به 800 تا 1000 واحد بین المللی می رسد.

بعضی از گروه های خاص افراد ممکن است احتیاج به میزان بیشتری ویتامین دی داشته باشند. حداکثر مقدار مجاز مصرف ویتامین دی در اغلب بزرگسالان 4000 واحد بین المللی در روز است

  • 10 روش ارزان برای دریافت ویتامین دی بیشتر

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 27

به "ویتامین دی به تنهایی از شکستگی جلوگیری نمی نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین دی به تنهایی از شکستگی جلوگیری نمی نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید