پیش بینی عجیب از آینده خودرو

به گزارش تور انگلیس، به گزارش خبرنگاران، اگرچه خودروسازی در ایران تا حد زیادی متاثر از محدودیت در واردات و تحریم های بین المللی است، اما پیش بینی می گردد در نتیجه کوشش های دولت برای بومی سازی، صنعت خودرو در سال 2021 حدود 19.1 درصد رشد کند. این ادعای موسسه فیچ سلوشنز است که اخیرا در گزارشی به تحلیل شرایط صنعت خودروی ایران پرداخته است.

پیش بینی عجیب از آینده خودرو

تحلیل سوآت و نیز قرار داشتن ایران در صندلی بزرگترین کشور فراوریکننده خودرو در خاورمیانه، از نقاط قوت این صنعت در نظر گرفته شده است. در مقابل، سختگیری در برابر بازگشت مجدد خودروسازان خارجی، قدیمی بودن تجهیزات و فناوری و کیفیت نامناسب برندهای داخلی به علت عدم وجود رقابت، از نقاط ضعف این صنعت محسوب می گردد.

به نقل از روزنامه هفت صبح، فرصت های مهم، شامل اتکای فزاینده به برون سپاری قطعات و لوازم یدکی، هدف گذاری افزایش صادرات و طرح نوسازی ناوگان جاده ای و شهری ایران است که فرصت بهره مندی فراوریکنندگان خودروهای تجاری از بازار را فراهم می نماید. در مقابل، مهم ترین تهدیدها نیز بی ثباتی سیاسی و از بین رفتن قدرت خرید مصرف کنندگان در نتیجه تحریم های بین المللی است.

برآوردها حاکی از کاهش 22.6 درصدی مجموع فروش خودرو و 13.1 درصدی فراوری کل خودروها در طی سال2020 است، اما با افزایش احتمال توافق هسته ای تازه در سال 2021 پیش بینی می گردد در که فروش و سودآوری خودروسازان از سال 2022 افزایش یابد.

در خصوص فروش، پیش بینی می گردد در سال 2021، فروش خودرو در کشور به مقدار 13.3 درصد افزایش یافته و این رشد در سال 2022 به 25.1 درصد برسد. اگرچه در پرتوی روابط حساس با ایالات متحده، نهایی نشدن نتیجه مذاکرات و ریسک بازار جهانی نفت، هنوز عدم قطعیت های زیادی در خصوص منظره صنایع خودروسازی وجود دارد.

در خصوص فراوری، برآوردها حاکی از افزایش 19.1 درصدی فراوری در سال 2021 است. بعلاوه پیش بینی می گردد که میانه رشد سالانه فراوری خودرو در ایران در سال های 2022 تا 2030 با هدف قرار دادن دستیابی به فراوری سالانه حدود 2.5 میلیون دستگاه در سال تا پایان سال 2030 معادل 12.5 درصد باشد.

در واکنش به ناتوانی در تامین قطعات که مانع فراوری خودرو به وسیله خودروسازان داخلی است و نیز ناتوانی تامین کنندگان داخلی خودرو در تحویل سفارشات و برآورده کردن تقاضای خودروهای تازه، به ویژه خودروهای اروپایی، برآوردها حاکی از آن است که در سال 2020، فروش خودروی سواری ایران به مقدار 22.5 درصد و فراوری خودروی سواری نیز به مقدار 12.9 درصد کاهش یافته است.

اما با هدف گذاری افزایش کیفیت خودروهای داخلی و نیز احیای هزینه های مصرف کنندگان در پی پیشرفت مذاکرات هسته ای، پیش بینی می گردد که در سال 2021 فروش خودروهای سواری با افزایش 13 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به صندلی خود برگردد و فراوری خودروی سواری نیز به مقدار 19.5 درصد افزایش یابد.

طبق برآوردها، در سال2020 فروش و فراوری خودروهای تجاری به ترتیب به مقدار 23.8 و 16.5 درصد کاهش یافت. اما به نظر می رسد با از سرگیری رشد اقتصاد ایران، در نتیجه خوش بینی به احیای توافق هسته ای، فروش خودروهای تجاری در ایران، بازگشت به صندلی خود را در سال 2021 شروع خواهد نمود.

بعلاوه تصمیم دولت برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی فرسوده، باعث شتاب گیری فروش خودروهای تجاری در ایران 18.5 درصد، در قیاس با کاهش برآورد شده 23.8 درصدی در سال2020 رشد داشته باشد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1236

به "پیش بینی عجیب از آینده خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی عجیب از آینده خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید