چقدر روشنفکران در نسخه های خود برای مصائب جامعه اشتباه می نمایند؟

به گزارش تور انگلیس، به گزارش خبرنگاران، روشنفکر واقعا کیست؟ آیا روشنفکر به فردی گفته می گردد که از زمانه خود جلوتر است و دیدگاه هایی متفاوت از عموم جامعه دارد؟ یکی از تعریف های روشنفکر این است: روشنفکران آن گروه از فرهیختگان جامعه هستند که بی آنکه تکلیفی سیاسی - ورای فعالیتی در محدوده حرفه ایشان به آنها واگذار شده باشد در اموری دخالت می نمایند و نسبت به آن واکنش نشان می دهند که به منافع و مصالح عمومی جامعه بستگی دارد. در این کتاب توماس سوئل تعریفی از روشنفکر می نماید که با توجه به اثری که در جامعه می گذارد تناسب دارد.

چقدر روشنفکران در نسخه های خود برای مصائب جامعه اشتباه می نمایند؟

کتاب روشنفکران و جامعه به نقش و تاثیرات روشنفکران در جوانب گوناگون زندگی می پردازد و به آن نقدی جدی دارد از دید توماس سوئل با توجه به آنچه تا به امروز شاهد بوده ایم دیدگاه ها و نظرات روشنفکران نه تنها واقع بینانه و با توجه به حقیقت نبوده بلکه سوگیرانه و با توجه به منافع و اعتقادات شخصی این افراد بیان شده است و طبعاً با توجه به اطلاعاتی که در اختیار خواننده خود می گذارد، به نفع جامعه و مردمانش نبوده و باعث ایجاد مشکلاتی در جامعه شده است.

از دید نویسنده، روشنفکران قبل از آنکه در حوزه ای اظهار نظر نمایند باید در این حوزه تخصص و دانش کافی داشته باشند و از آنجایی که آنها تقریباً درباره همه موضوعات جامعه نظرات و عقاید خود را بیان می نمایند بنابراین شاهد مشکلاتی هستیم که از فقدان دانش و نگاه همه جانبه نشأت گرفته است. او یکی از اصلی ترین عوامل را در اظهار نظر درباره همه چیز بدون داشتن تخصص متوجه نبودن عواقب برای روشنفکران می داند.

این کتاب نقدی مجذوب کننده و روشن در خصوص روشنفکران ارائه می دهد که تأثیر آنها را بر افکار عمومی، سیاست ها و جامعه به طور کلی آنالیز می نماید. روشنفکران مدرن نه به وسیله شکل دادن به عقاید یا راهنمایی اعمال صاحبان قدرت، بلکه با شکل دادن به افکار عمومی به گونه ای بوده است که بر اعمال صاحبان قدرت در جوامع دموکراتیک تأثیر می گذارند. صاحبان قدرت دیدگاه کلی یا سیاست های خاص مورد علاقه روشنفکران را می پذیرند. توماس سوئل در روشنفکران و جامعه نه تنها سوابق روشنفکران را در مواردی که از آنها دفاع نموده اند آنالیز می نماید، بلکه انگیزه ها و محدودیت هایی را نیز تحلیل می نماید که در آن دیدگاه ها و دیدگاه های آنها ظاهر شده است. در نهایت، او نشان می دهد که چقدر روشنفکران در نسخه های خود برای مصائب جامعه، نه تنها اشتباه می نمایند، بلکه اشتباه فاحشی و فاجعه باری را نشان می دهند.

گرچه این کتاب درباره روشنفکران است اما برای روشنفکران نوشته نشده است. هدف کتاب شناخت این پدیده اجتماعی مهم و ارائه آن به کسانی است که مایل هستند آن را در هر مسیری از زندگی که ممکن است باشند، استفاده نمایند و با دیگران به اشتراک بگذارند با آن دسته از روشنفکرانی که دنبال نکاتی برای امتیازگیری یا مطالبی هستند که توهین به خود تلقی نمایند کاری نخواهیم داشت.

این کتاب برای خوانندگانی نوشته شده که مایلند درباره شناخت بخش متمایزی از جامعه تحقیق نمایند که فعالیت هایشان می تواند نتایج با اهمیتی برای کشورها و تمدنها در پی داشته باشد.

با آنکه کتاب روشنفکران و جامعه تاریخ روشنفکران قرن بیستم اروپا نیست که می تواند در آینده پروژه بسیار بزرگتری برای جوان ترها باشد اما کوشش می نماید تا بعضی از پدیده های معماگونه روشنفکران سراسر جهان را رمزگشایی کند زیرا جهانی روشنفکری بر کل جامعه اثر می گذارد این کتاب به جای استنباط کلی از آثار یا رفتار بعضی روشنفکران، نگرش، انگیزه ها و محدودیت های ورای الگوهای عمومی یافت شده در بین اعضای طبقه روشنفکر در گذشته حال و بعلاوه گفته ها و تأثیر آنها بر جوامع مخاطبشان را تحلیل می نماید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 2 تیر 1402 بروزرسانی: 2 تیر 1402 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1611

به "چقدر روشنفکران در نسخه های خود برای مصائب جامعه اشتباه می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چقدر روشنفکران در نسخه های خود برای مصائب جامعه اشتباه می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید