کشف یک خزندۀ زگیل دار با دُمی به رنگ آتش!

به گزارش تور انگلیس، بالای رشته کوه دورافتاده ای در هند، یک موجود نیمه آبزی زیر سطح دریاچه ای کمین نموده است. مردمان محلی پیش از این هم حیوانات مرموز را دیده بودند، اما آن ها را نادیده می گرفتند تا اینکه دانشمندان این حیوانات را شناسایی کردند و دریافتند با یک گونه نو روبرو هستند.

کشف یک خزندۀ زگیل دار با دُمی به رنگ آتش!

به گزارش فرادید، بر اساس مطالعه ای که 14 آگوست در مجله Herpetezoa منتشر شد، محققان سال 2022 در چندین آنالیز میدانی به جنگل های کوهستانی مانیپور رفتند. آن ها در جستجوی سمندر ها به باتلاق ها و دریاچه ها سرکشی کردند.

محققان حین آنالیز دریاچه زایمِنگ، متوجه سمندر هایی شدند که در آب کمین نموده بودند. این سمندر ها شبیه هیچ سمندری نبودند که آن ها قبلاً دیده بودند و کاشف به عمل آمد که یک گونه نو هستند؛ گونه ای که اینگونه نامگذاری شده: Tylototriton zaimeng یا Zaimeng Lake crocodile newt.

یک تیلوتوتریتون زایمِنگ یا سمندر تمساح دریاچه زایمِنگ که روی زمین نشسته است.

بر اساس این مطالعه، سمندر تمساح دریاچه زایمنگ، یک سمندر با مقدار میانه است که طولش حداکثر به 6.4 اینچ می رسد و حدود یک اونس وزن دارد. دارای پوست بسیار خشن و زگیل های دستگیره مانند در امتداد بدن خود است.

بدن این سمندر قهوه ای خاکی رنگ با نشان های نارنجی در امتداد سر و زگیل های قهوه ای و نارنجی در پشت و پهلو ها است. دم آن از قهوه ای در پایه تا زرد-نارنجی در نوک محو می گردد؛ این حالت دم جانور را تا حدی شبیه به فلزی که در آتش سرخ شده باشد جلوه می دهد!

محققان در تمام ساعات روز، سمندر های تمساح دریاچه زایمنگ را پیدا کردند. این حیوانات به آرامی در امتداد کف گل آلود دریاچه در حال حرکت بودند. محققان در جریان آنالیز هایشان، صد ها سمندر آبی را دیدند که در زیر آب کمین نموده بودند.

مردمان محلی با سمندر های تمساح دریاچه زایمنگ آشنا هستند و نام های مختلفی برای آن ها دارند، از جمله دوزیست دم دار! دانشمندان قبلاً هم این گونه را مستند نموده بودند، اما به اشتباه آن را گونه ای متفاوت قلمداد نموده بودند.

محققان این گونه نو را از کلمه محلی zaimeng نامگذاری کردند که به نام دریاچه اشاره دارد. زایمِنگ به معنای دریاچه معمایی یا دریاچه اسرارآمیز است و به مردم بومی زِلیانگرونگ اشاره می نماید که از کنار دریاچه می گذشتند ... (و) بار ها و بار ها به همان نقطه بازمی گشتند و هرگز به مقصد اصلی شان نمی رسیدند.

سمندر تمساح دریاچه زایمِنگ در پنج منطقه کوهستانی مانیپور پیدا شده است. محدوده کامل این سمندر ها ناشناخته است، اما احتمالاً در کوه های اطراف زندگی می نمایند.

مانیپور ایالتی در شمال شرقی هند است که در 1300 مایلی جنوب شرقی دهلی نو واقع شده است. مانیپور با میانمار هم مرز است و به مرز هند و بنگلادش هم نزدیک است.

محققان بر این باورند که سمندر تمساح دریاچه زایمنگ گونه ای آسیب پذیر است. منطقه ها شناخته شده آن محدود هستند و در معرض تهدید جنگل زدایی و دخالت انسان هستند.

گونه نو به واسطه رنگ، شکل بدن و دندان ها همینطور انزوای جغرافیایی آن شناسایی شده است. تجزیه و تحلیل DNA تایید کرد که گونه های نو بین 3 تا 8.6 درصد واگرایی ژنتیکی از دیگر سمندر های تمساح دارند.

منبع: فرارو
انتشار: 28 مرداد 1402 بروزرسانی: 28 مرداد 1402 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1631

به "کشف یک خزندۀ زگیل دار با دُمی به رنگ آتش!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک خزندۀ زگیل دار با دُمی به رنگ آتش!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید