برآورد ها درباره نشست صلح افغانستان در ترکیه

به گزارش تور انگلیس، پس از اذعان آمریکا به شکست صلح افغانستان در دوحه اکنون چشم ها به نشست آینده صلح در ترکیه دوخته شده است اما چالش های این نشست و توافق صلح در آن چندان آسان به نظر نمی رسد و حدس های زیادی در این رابطه وجود دارد.

برآورد ها درباره نشست صلح افغانستان در ترکیه

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نشست افغانستان در استانبول ترکیه برای صلح این کشور را سرنوشت ساز و معین کننده اعلام و رایزنی های زیادی را برای برگزاری و چگونگی برنامه های آن راه اندازی کرده است.

عبدالله عبدالله در سفر اخیر خود به فرانسه شرح داد که اگر طالبان آمادگی داشته باشند معین سرنوشت کشور را به مردم بسپارد، دولت هم آماده است تا به طرف برگزاری یک انتخابات زودهنگام در کشور گام بردارد.

وی با بیان اینکه نظرش با رئیس جمهوری در باره فرایند صلح نزدیک است اما چالش اصلی کندی فرایند مذاکرات را بر عهده طالبان گذاشت، گفت که این نشست معین کننده است.

براساس منابع خبری افغانستان قرار است در این نشست درباره قانون اساسی، نظام سیاسی، روش انتقال قدرت، آتش بس و برخی مسائل دیگر تصمیم گیری شود.

آگاهان و کارشناسان در افغانستان گفته اند که نشست صلح افغانستان در ترکیه یک نشست مشورتی و مقدمه ای نخواهد بود حداقل اگر تصمیمات نهایی در آن گرفته نشود، تصمیم اصلی گرفته خوهد شد.

تحلیل ها و موضع گیری های روزهای گذشته در افغانستان نشان می دهد که چالش های این نشست نیز کم نبوده و مشکلاتی زیادی در راستا موفقیت آن وجود دارد.

نشست ترکیه که قرار بود 15 آوریل (26 فروردین) برگزار شود، طی روزهای گذشته با مخالفت گروه طالبان روبرو شده و آنها تلاش دارند این نشست را به بعد از ماه رمضان موکول کنند.

محمد حیدری آگاه مسائل سیاسی و بین المللی در افغانستان به ایرنا گفت که طالبان با تلاش ایجاد تأخیر در تاریخ برگزاری نشست ترکیه خواهد سرنوشت حضور و خروج آمریکا از این کشور را در ماه مه روشن سازند.

به باور وی اگر طالبان مطمئن شود که آمریکا در ماه مه این کشور را ترک خواهد کرد، بعید نیست به این فکر بیافتند که پس دیگر نیازی به برگزاری این نشست نیست و با جنگ می توانند قدرت را صاحب شوند اما اگر نظامیان آمریکایی که بعید است از افغانستان مطابق توافقنامه دوحه خارج شوند، باقی بمانند بازهم بهانه برای طالبان پیدا خواهد شد.

منصور حقانی یکی از افراد گروه طالبان در توئیتی نوشته است که خلیل زاد در ترکیه در انتظار برگزاری نشست استانبول بوده اما طالبان در حال آمادگی برای ماه مبارک رمضان هستند. در مقابل کابل امیدوار است که طرح آنها جایگزین طرح آمریکا شود.

روزنامه 8 صبح افغانستان هم در باره چالش های این نشست نوشته است که تعدد طرح ها، تعویق برنامه خروج آمریکا، -اختلاف نظر بر سر زمان برگزاری نشست و احتمال امتناع سران دولت افغانستان و گروه طالبان از شرکت در این نشست چالش های مهم پیشرو خواهد بود.

براساس این گزارش، این خطرها، سازمان ملل متحد، آمریکا و ترکیه را به شدت نگران کرده است. از همین رو، آن ها در تلاش هستند تا این خطرات را پیش از برگزاری نشست برطرف کنند.

به نوشته 8 صبح، مقامات بلندپایه دولت افغانستان از جمله رئیس جمهوری غنی، عبدالله عبدالله، سران احزاب سیاسی، بزرگان اقوام و از طرف گروه طالبان نیز ملاهبت الله رهبر این گروه که زندگی و مرگ وی هنوز در هاله ای از ابهام واقع شده است، از جمله دعوت شدگان این نشست هستند.

آمریکا، ترکیه و سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که در نشست ترکیه تصمیم نهایی در باره صلح و جنگ افغانستان گرفته شود و از جناح دولت و احزاب سیاسی صف مقابل طالبان خواسته اند که با یک طرح واحد در این نشست حضور یابند.

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان هم در این رابطه گفت که تلاش می کند پس از رایزنی و مشورت ها با همه طرف ها در جناح جمهوریت، یک طرح واحد را برای ارائه در نشست ترکیه آماده کند.

برخی آگاهان در افغانستان بر این باورند که اگر جناح جمهوریت خواه نتوانند طرح قابل قبولی را برای همه شرکای این جناح ترتیب دهند با وجود برگزاری این نشست، دستاوردی نخواهد داشت و در نتیجه این نشست به شکست می انجامد.

این در حالی است که روزنامه صبح کابل به نقل از برخی منابع نوشته است که آمریکا از طالبان خواهان تمدید ماموریت نظامیان خود در افغانستان شده اند.

براساس این گزارش، آمریکا به طالبان گفته است که طبق توافقنامه دوحه امکان خروج نظامیان آمریکایی وجود ندارد و آنها باید این زمان را تمدید کنند اما طالبان تا به امروز در باره صحت و سقم اخبار مربوط به این درخواست آمریکا اظهار نظری نکرده است.

طلوع نیوز افغانستان گفته است که این درخواست اجرا شده اما طالبان در این مورد تا کنون هیچ تصمیم نهایی نگرفته اند.

براساس گزارش این منبع، طالبان قبل از همه خواهان آزادی 7 هزار زندانی و خارج کردن نام رهبران خود از فهرست سیاه سازمان ملل متحد شده اند.

در شرایطی که همه طرف های دخیل در فرایند جنگ و صلح افغانستان مشغول رایزنی برای نشست ترکیه هستند اما دستگاه امنیت ملی افغانستان اعلام کرده است که فرماندهان طالبان به پیشاور فراخوانده شده تا برای یک جنگ وسیع آمادگی شوند.

نظرعلی واحدی معاون اداره امنیت ملی افغانستان دیروز سه شنبه در مجلس سنای افغانستان گفت که اگر فرایند صلح به نتیجه نرسد جنگ سختی رخ خواهد داد و نیروهای دولتی در برابر طالبان در میدان جنگ زور آزمایی خواهند کرد.

واحدی افزود که استانداران و مسئولان نظامی طالبان به پیشاور فراخوانده شده اند تا برای جنگ آماده شوند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 929

به "برآورد ها درباره نشست صلح افغانستان در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برآورد ها درباره نشست صلح افغانستان در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید