گوشی ویندوز 11 می تواند واقعیت پیدا کند، اما احتمالا آنطور که انتظار دارید نه

به گزارش تور انگلیس، مایکروسافت به تازگی از جدیدترین نسخه سیستم عامل خود تحت اسم ویندوز 11 رونمایی کرد. ویندوزی که کاملا از پایه به نسبت آنچه که در ویندوز 10 دیده بودیم تغییر نموده و از قابلیت های بسیار متنوع و جذابی بهره می برد. اما سؤال اینجاست که آیا این ویندوز می تواند آغازی باشد بر آغاز دوباره فعالیت مایکروسافت در زمینه فراوری گوشی هوشمند؟ آیا گوشی مبتنی بر ویندوز 11 می تواند ردموندی ها را به رقیب جدی اپل و شرکت های فراوریکننده گوشی های اندرویدی تبدیل کند؟

گوشی ویندوز 11 می تواند واقعیت پیدا کند، اما احتمالا آنطور که انتظار دارید نه

این مطلب حاوی نظرات شخصی نویسنده است

ویندوز 11 به اسم نسخه ای از سیستم عامل ویندوز که از اندروید پشتیبانی می نماید بسیار سر زبان ها افتاده است. پیش از این چنین امکانی در هیچ یک از نسخه های ویندوز ممکن نبود و کاربر برای اجرای یک اپلیکیشن اندرویدی باید حتما یک شبیه ساز را روی سیستم خود نصب می کرد و به وسیله آن به دانلود و نصب اپلیکیشن های اندرویدی می پرداخت.

البته گوگل از این بابت که مایکروسافت با همکاری آمازون توانسته اجرای اپلیکیشن های اندرویدی روی ویندوز را به صورت native ممکن سازد اصلا شاد نیست و اقداماتی را انجام داده که اپلیکیشن هایی با فرمت APK را نتوان روی ویندوز 11 اجرا کرد. به همین دلیل نمی دانیم آیا در نهایت توافقی بین دو شرکت صورت می گیرد یا اینکه گوگل جلوی این اتفاق را خواهد گرفت.

با در نظر گرفتن اینکه بتوان اپلیکیشن های اندرویدی را هم روی ویندوز 11 اجرا کرد، ناخواسته ذهنمان به این سمت می رود که اگر گوشی هوشمندی مجهز به این سیستم عامل راهی بازار گردد چه خواهد شد؟ اگر خبرهای مربوط به گوشی های مبتنی بر ویندوز را دنبال می کردید، احتمالا می دانید که یکی از خواسته های کاربران از مایکروسافت این بود که امکان اجرای اپلیکیشن های اندرویدی را روی گوشی های ویندوز فراهم کند یا اینکه گوشی هایش را به گونه ای طراحی کند که قادر به بوت با دو سیستم عامل مختلف باشد.

هیچ یک از این ایده ها در آن موقع عملی نشد و ویندوز فون با آن همه هواداران خاصی که داشت به فراموشی سپرده شد چون آن قدری اپلیکیشن خوب و کاربردی در آن وجود نداشت که کاربران حرفه ای را راضی نگه دارد. مایکروسافت در آن موقع احتیاج داشت مطابق با خواسته کاربران پیش برود اما تصمیم گرفت کار خود را انجام دهد و به آن اعتماد کند. در نتیجه، ویندوز فون که تا ویندوز 8.1 در بعضی کشورهای اروپایی حتی از لحاظ فروش آیفون را هم کنار زده بود، با ورود ویندوز 10 و باگ های ریز و درشتی که هنوزم که هنوزه بعد 6 سال گریبان گیر کاربران است، کاملا کاربران خود را از دست داد و از خاطره ها پاک شد.

مایکروسافت کمی بعد از عرضه ویندوز 10 دیگر به فراوری گوشی های ویندوزی ادامه نداد و از آن پس گوشی هوشمندی با این سیستم عامل فراوری ننموده است. اما شاید ویندوز 11 با امکان اجرای اپلیکیشن های اندرویدی تصمیمی بلند پروازانه برای هدفی بلندمدت بوده باشد! یعنی فراوری گوشی هوشمندی که قادر است اپلیکیشن های دو سیستم عامل عظیم و پرهوادار را اجرا کند.

البته فعلا از این بابت بی خبریم منتها شخصی با نام کاربری Gustave Monce در یوتیوب توانست با انجام یک سری تغییرات، ویندوز 11 را روی گوشی لومیا 950XL اجرا کند؛ گوشی هوشمندی که 6 سال پیش با ویندوز 10 راهی بازار شد و اصلا نتوانست فروش خوبی داشته باشد و در واقع یک شکست برای مایکروسافت به حساب می آمد. گفتنی است فعلا نمی توان در این نسخه پیش نمایش ویندوز 11، اپلیکیشن های اندرویدی را نصب کرد بنابراین فرصتی برای تست این قابلیت فراهم نشد.

به نظر می رسد این یک نسخه native از ویندوز 11 نسخه ARM بوده باشد و همان طور هم که در ویدیو مشاهده می کنید، انگار عملکرد آن روی محصولی که 6 سال پیش با پردازنده اسنپدراگون 810 راهی بازار شد خیلی خوب نیست. البته بدیهی است که چنین پردازنده ضعیفی نمی تواند همه چیز را عالی اداره کند. در نتیجه تجربه کار با ویندوز 11 اندکی کند و با لگ همراه بود؛ مثلا دریافت و تشخیص لمس بسیار کند صورت می گرفت و به همین دلیل عملا کار با گوشی سخت شده بود.

البته که چنین عملی از سوی شخص نام برده فقط جنبه تفریح داشت نه اینکه واقعا بتوان ویندوز 11 را روی لومیا 950XL اجرا کرد و انتظار تجربه لذت بخشی هم داشت. بدیهی است نمی گردد موس و صفحه کلید به قدرتمندترین لومیا آن موقع متصل کرد و مانند یک کامپیوتر جیبی (هدفی که مایکروسافت با لومیا 950XL در نظر داشت) با آن کار کرد.

همان طور که گفته شد، علت اصلی اینکه بسیاری از کاربران تصور می نمایند مایکروسافت به زودی به فراوری گوشی هوشمند مبتنی بر ویندوز 11 می پردازد این است که در این سیستم عامل از اپلیکیشن های اندرویدی به صورت native پشتیبانی می گردد. بنابراین کاربران با سرعت و امنیتی که ویندوز در اختیارشان قرار می دهد می توانند به تجربه اپلیکیشن های اندرویدی هم بپردازند. اگر به خاطر داشته باشید، گوشی های ویندوزی از لحاظ سرعت و امنیت، فوق العاده بودند و فقط کمبود اپلیکیشن باعث توقف فراوری آن ها شد.

البته اگر نسخه پیش نمایش ویندوز 11 را نصب نموده باشید می بینید که خبری از پشتیبانی از اپلیکیشن های اندرویدی نیست چرا که مایکروسافت در حال حاضر مشغول یک سری کارهایی است که بتواند این ویژگی را بدون نقص وارد ویندوز کند. اجرای اپلیکیشن های اندرویدی روی ویندوز 11 هم در نتیجه همکاری مایکروسافت با آمازون ممکن شده در نتیجه هر برنامه اندرویدی که در فروشگاه آمازون (Amazon Store) وجود داشته باشد، در ویندوز 11 اجرا خواهد شد. علاوه بر این ها، حتی امکان سایدلود اپلیکیشن هایی با فرمت APK در ویندوز تازه هم وجود دارد. یعنی کاربران می توانند اپلیکیشن های اندرویدی مورد نظر خود را از اینترنت دانلود و بدون مشکل در سیستم مبتنی بر ویندوز خود نصب نمایند.

این طور که به نظر می رسد و می توان گفت آنچه که مثل روز روشن است این است که مایکروسافت این کار را با هدف خاصی انجام داده. یعنی پشتیبانی از اپلیکیشن های موبایل به صورت natives روی سیستم ویندوزی اصلا اتفاقی نیست؛ به خصوص اینکه یکی از رقبای قدر شرکت یعنی اپل تراشه ای را تحت اسم M1 برای کامپیوترها و تبلت های خود فراوری می نماید که از اپلیکیشن های مخصوص گوشی هم بدون هیچ مسئله ای پشتیبانی می نماید.

آیا باید منتظر گوشی مبتنی بر ویندوز 11 باشیم؟

با نگاهی به گذشته، می بینیم که رابطه بین اندروید و ویندوز شکر آب بوده است. البته ویندوز تا زمانی که فقط به اسم سیستم عامل کامپیوتر استفاده می گرشد اصلا فلسفه ای جدا از اندروید داشت منتها زمانی که مایکروسافت تصمیم گرفت نوکیا را برای فراوری گوشی های مبتنی بر ویندوز خریداری کند، این دو سیستم عامل رسما وارد رقابتی شدید با یکدیگر شدند که نتیجه آن شکست سنگین ویندوز و ویندوز فون بود. اگرچه ویندوز برای اجرای بدون هنگ و مشکل احتیاج به سخت افزاری قدرتمند نداشت و بسیار سریع، روان و کار کردن با آن لذت بخش بود، اما کمبود اپلیکیشن های کاربردی گوشی های ویندوزی را به کالبدی بدون روح تبدیل نموده بود.

در گوشی های امروزی طراحی اپلیکیشن ها و به طور کلی ظاهر رابط کاربری منحنی تر شده اما در ویندوز همه چیز به صورت کاشی و چهار ضلعی با گوشه های تیز بود. البته این علتی نیست که بخواهیم بگوییم اندروید بر ویندوز ترجیح داده شد چرا که در آن موقع بسیاری از کاربران در صورتی که اپلیکیشن های ویندوز به حد قابل قبولی می رسید ترجیح می دادند ویندوزفون را انتخاب نمایند. چرا که این سیستم عامل پتانسیل بسیار زیادی برای موفقیت داشت.

ویندوز اوایل عرضه آن قدر عملکرد خوبی داشت که حتی شرکت هایی نظیر HTC و سامسونگ هم به فراوری یک سری گوشی مبتنی بر این سیستم عامل روی آورده بودند. نوکیا هم که به خاطر اینکه زیر نظر مایکروسافت فعالیت می کرد، فقط گوشی های ویندوزی فراوری می کرد. ویندوز فون در ابتدا در سال 2010 و در جریان رویداد MWC بارسلونا معرفی گردید. اما سامسونگ خیلی زود به این نتیجه رسید که موفقیتش در فراوری گوشی های اندرویدی است و تمرکز خود را روی آن منعطف کرد؛ برخلاف نوکیا که به خاطر سیاست های نادرست روز به روز به دروازه های فراموشی نزدیک و نزدیک تر می شد.

نوکیا به خاطر Stephen Elop، شخصی که در ابتدا رییس بخش کسب و کار مایکروسافت بود و بعدا به مدیرعامل شرکت فنلاندی منصوب شد رابطه خوبی با ردموندی ها داشت. اما Stephen Elop بعدا به مایکروسافت بازگشت و این بار به اسم معاون اجرایی به فعالیت خود ادامه داد. از آن موقع به بعد رابطه دو شرکت خوب بود؛ نوکیا یکی از برترین شرکت ها در زمینه فراوری گوشی هوشمند با دوربین های قدرتمند بود و از لحاظ سخت افزاری و طراحی هم شرایط خوبی داشت. اما به خاطر ضعف مایکروسافت نتوانست با رقبای اندرویدی و آیفون هایی که چندین سال در بین کاربران حضور داشتند رقابت کند.

مایکروسافت حتی در سال 2014 با مبلغ 7.2 میلیارد دلار رسما نوکیا را خریداری کرد تا بدین ترتیب بتواند ویندوز فون را نجات دهد. اما این کار هم نتیجه ای را در پی نداشت و مایکروسافت در سال 2017 و بعد از سه سال تلاشی که هر سال نتیجه ای بدتر از سال قبل را رقم می زد، از فراوری گوشی هوشمند منصرف شد.

نوکیا اکنون وارد همکاری با HMD شده است و شرایط رو به رشد و خوبی را در پیش گرفته. ویندوز هم از آن موقع به بعد به طور رسمی در هیچ گوشی دیگری استفاده نشد و فعلا هم با پیشرفت زیادی که اندروید و iOS طی چند سال اخیر داشته اند، هیچ کاربری هم دلتنگ ویندوز فون نیست.

با این حال شایعه ها حاکی از آن است که مایکروسافت می خواهد نسل دوم گوشی تاشوی سرفیس دو را با سیستم عامل ویندوز فراوری کند. اگر این گفته ها حقیقت داشته باشد، به نظر می رسد باید مایکروسافت را یکی دیگر از رقبایی بدانیم که سامسونگ، اپل، شیائومی و سایر شرکت های فراورینماینده گوشی اندرویدی باید با آن رقابت نمایند؛ آن هم با محصولاتی که سیستم عاملی کاملا تازه و محبوب دارند، سیستم عاملی که شاید بتواند اپلیکیشن های پلتفرم اندروید را هم اجرا نموده و بدین ترتیب به راحتی جهت پیشرفت خود را هموار کند.

بنابراین می توان گفت احتمال ساخت یک گوشی مبتنی بر ویندوز 11 وجود دارد، اما مایکروسافت این بار قطعا بی گدار به آب نخواهد زد و ابتدا از موفقیت آن اطمینان حاصل خواهد نمود. در بازاری که هواوی با آن همه هوادار و محصولات خوب در عرض یک سال به خاطر تحریم به نابودی کشیده می گردد و به سرعت از رتبه 1 به رتبه 7 برترین فروشنده گوشی هوشمند در دنیا تبدیل می گردد یعنی آن قدر رقابت زیاد است که اصلا فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد.

مایکروسافت آن سال ها نسخه پیش نمایش ویندوز را برای کاربران ارسال می کرد و منتظر بازخورد آن ها برای بهبود عملکرد و کیفیت سیستم عامل گوشی هایش بود. اما این نسخه ها آن قدر باگ داشتند که گاهی اوقات گوشی عملا از کار می افتاد و باید آپدیت دیگری برای آن منتشر می شد تا بتوان با آن به درستی کار کرد. همه این ها را می توان گذاشت پای بی تجربه بودن مایکروسافت در زمینه فراوری گوشی هوشمند اما این بار داستان کاملا فرق دارد. حال باید دید آیا شرکت ردموندی می تواند جهت موفقیت آمیزی را با گوشی مبتنی بر ویندوز 11 طی کند یا اصلا دست به چنین کاری نخواهد زد.

آیا فکر می کنید امکان اجرای اپلیکیشن اندرویدی در ویندوز 11 بهانه ای بوده برای مایکروسافت تا در آینده یک گوشی هوشمند مجهز به این سیستم عامل فراوری کند؟ و اینکه گوگل هم به سرعت مشغول انجام کارهایی است که بتواند جلوی انجام این کار را بگیرد. آیا می توان این موضوع را به این ربط داد که گوگل نمی خواهد مایکروسافت با سیستم عامل قدرتمندش وارد صنعت گوشی های هوشمند گردد؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1077

به "گوشی ویندوز 11 می تواند واقعیت پیدا کند، اما احتمالا آنطور که انتظار دارید نه" امتیاز دهید

2 کاربر به "گوشی ویندوز 11 می تواند واقعیت پیدا کند، اما احتمالا آنطور که انتظار دارید نه" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشی ویندوز 11 می تواند واقعیت پیدا کند، اما احتمالا آنطور که انتظار دارید نه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید