اضطراب سه گانه مستاجران در روزهای کرونایی

به گزارش تور انگلیس، نگرانی بابت رشد نرخ اجاره و تمدید قرارداد به عنوان دو اضطراب سنتی مستاجران کماکان وجود دارد اما این روزها نگرانی عظیم اجاره نشین ها، جابجایی های اجباری است که تهدیدی جدی برای سلامت آنها محسوب می گردد.

اضطراب سه گانه مستاجران در روزهای کرونایی

به گزارش خبرنگاران، با وجود آن که هنوز فصل نقل و انتقال بازار مسکن فرا نرسیده، برخی خانوارهای اجاره نشین که قراردادشان به اتمام رسیده شرایط حساسی را طی می نمایند.

گزارش های میدانی نشان می دهد با توجه به شیوع ویروس کرونا نگرانی غالب مستاجران در هفته های اخیر به جابجایی هایی مربوط می گردد که می تواند تهدیدی برای سلامت شان باشد. به همین دلیل انتظار به حق آنها از موجران تمدید قرارداد است؛ هر چند طبق آمار نرخ رشد اجاره در قراردادهای تمدید، بالاتر از قراردادهای جدید است.

رشد اجاره بها نصف افزایش قیمت مسکن بوده است

نرخ رشد قیمت در بخش اجاره معمولاً خود را در طولانی مدت با میزان افزایش قیمت ها در بخش خرید و فروش بالانس می نماید. آمارها از شهر تهران نشان می دهد میانگین افزایش نرخ اجاره بها از اواخر سال 1396 تا اواخر سال 1398 تقریباً نصف میزان رشد قیمت مسکن بوده است.

میانگین نرخ رشد اجاره بها در شهر تهران از انتهای پاییز 1396 تا انتها پاییز 1398 بالغ بر 76.1 درصد بوده است؛ در حالیکه نرخ رشد قیمت فروش عدد 145 درصد را نشان می دهد. اما انصافاً اجاره نشین ها دیگر توانی برای رشد قیمت ها ندارند.

اجاره داری حرفه ای در دستور کار دولت

دولت اعلام نموده که برنامه اجاره داری حرفه ای را در دستور کار قرار داده است. وزیر راه و شهرسازی در آخرین اظهار نظر در این باره گفته که دولت نظام اجاره داری حرفه ای را ساماندهی نموده و در حال تدوین آن است. در این موضوع ورود استارتاپ ها را به حوزه اجاره داری پایه گذاری نموده ایم و سعی داریم با اجرای این دو روش مهم، حباب قیمتی را در بازار اجاره بشکنیم.

با این حال آنچه مسلم است اینکه طرح های روی کاغذ در شرایط فعلی نمی تواند برای مستاجرها چاره ساز باشد.

با اینکه مرکز آمار، میزان افزایش اجاره بها برای پایتخت در پاییز 1398 نسبت به پاییز 1397 را 31 درصد اعلام نموده، گزارش های میدانی نشان می دهد که در برخی مناطق پر تقاضا همچون مناطق 2، 4، 5، 10، 14 و 15 میانگین افزایش نرخ ها تا 50 درصد می رسد.

طبق آمار رسمی، متوسط اجاره ماهانه یک متر مربع واحد مسکونی در تهران در پاییز سال گذشته 44 هزار و 347 تومان با میانگین مساحت 80 مترمربع و سن بنای 14 سال بوده است. نرخ اجاره زمستان هنوز اعلام نشده است.

تورم قراردادهای تمدیدی بیش از قراردادهای جدید است

در کل کشور نیز درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل پاییز 1398 نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن 21.6 درصد بوده است. نکته قابل توجه اینکه تورم قراردادهای تمدیدی رقم 31 درصد را نشان می دهد.

ورود زودهنگام فایل های نوساز با نرخ های نجومی به بازار اجاره

فصل جابجایی که معمولاً از ابتدای تابستان آغاز می گردد هنوز از راه نرسیده و به همین دلیل نرخ اجاره بر اساس مشاهدات میدانی، افزایش چشمگیری را نسبت به زمستان 1398 نشان نمی دهد.

با این حال گروهی از مالکان واحدهای نوساز و لوکس به دلیل رکود در بخش خرید و فروش، به منظور داشتن زمان کافی برای اجاره واحد خود، آنها را در بخش اجاره عرضه نموده اند. هرچند آنالیز آگهی ها اعداد و ارقام بالای قیمت اجاره در این گروه از فایل ها را نشان می دهد.

به طور مثال در شرق تهران و بر اساس عرف بازار، بسته به موقعیت و امکانات آپارتمان، نرخ رهن کامل یک متر مربع واحد مسکونی با عمر بنای کمتر از 5 سال 2 تا 3 میلیون تومان است.

در مناطق غربی پایتخت نیز نرخ رهن کامل آپارتمان های زیر پنج سال از حدود متری سه میلیون تومان آغاز می گردد و بعضاً در واحدهای لوکس و نیمه لوکس تا پنج میلیون تومان می رسد. به عنوان نمونه در یک آگهی برای یک آپارتمان 130 متری دارای امکانات کامل، سه خوابه، چهار سال ساخت در محله پونک 300 میلیون تومان پول پیش و سه میلیون تومان اجاره ماهیانه معین شده است.

رهن آپارتمان نوساز در جنوب تهران 1 تا 2 میلیون تومان

در جنوب پایتخت اما با وجود آنکه نرخ های اجاره پایین تر است و رهن کامل واحدهای نوساز یک تا حداکثر دو میلیون تومان معین می گردد، ظرفیتی برای جهش قیمت ها در تابستان سال جاری با توجه به توان گروه های اجاره نشین وجود ندارد.

هرچند گزارش های میدانی گویای آن است که مستاجران در نیمه جنوبی تهران نیز در زمستان گذشته شاهد افزایش 20 تا 40 درصدی قیمت اجاره در قراردادهای تمدیدی بودند.

اما آنچه به نگرانی اغلب خانوارهای اجاره نشین در روزهای اخیر دامن زده است، جابجایی در شرایط کرونایی است که از موجران انتظار همدلی دارند و می گویند که دولت برای وضع کنونی چاره اندیشی کند.

یکی از مستاجران در پیامی به خبرنگاران نوشته است: سلام امیدوارم بتوانید حرف ما مستاجرها را به گوش دولت برسانید. من مستاجر هستم و قراردادم تمام شده و البته با این وضع گرانی به دنبال وام بودم. اما الان صاحب خانه فشار آورده که باید تخلیه کنی. دریافت وام و اسباب کشی و جابجایی می تواند در این شرایط به قیمت جان ما تمام گردد آیا دولت نباید طی دستوری اعلام کند مستاجران در جای خود بمانند و صاحب خانه ها باید تا انتها کرونا صبر نمایند. صدای ما باشید و حرف ما را به گوش دولت برسانید و ناجی جان ما در این شرایط باشید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 293

به "اضطراب سه گانه مستاجران در روزهای کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اضطراب سه گانه مستاجران در روزهای کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید