اقدام عجیب بانک ها علیه بورس ، نرخ سود بانکی خودسرانه افزایش یافت؟

به گزارش تور انگلیس، به گزارش خبرنگاران، با بالا دریافت شایعات و احتمالات درباره افزایش نرخ سود بانکی چند روز پیش عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود در پستی رسما خاطرنشان کرد که خبری از افزایش سود سپرده و تسهیلات نخواهد بود.

اقدام عجیب بانک ها علیه بورس ، نرخ سود بانکی خودسرانه افزایش یافت؟

او نوشت: بانک مرکزى به خوبى واقف است که، با توجه به وجود شوک منفى عرضه، ناترازى بانک ها و احتیاج مالى دولت، افزایش نرخ سود بانکی سیاستى نیست که توفیق قطعى داشته باشد و بر همین اساس به دنبال روش های دیگرى براى کاهش فشار تورمى در بازارها است.

این اتمام حجت همتی واکنش های زیادی به دنبال داشت از جمله این پرسش که روش های دیگری که بانک مرکزی میخواهد از آن استفاده کند، کدامند و اگر واقعا وجود دارند چرا سایر کشورها هم با استفاده از آن ها نرخ بهره منفی را دنبال نمی نمایند؟

ماجرا اینجا تمام نشد. اخیرا مردم با مراجعه به شعب بانکی نرخ های تازه ای می شنوند. به نظر می رسد در غیاب نظارت بانک مرکزی شبکه بانکی منتظر اجازه شورای پول و اعتبار نمانده و آغاز به افزایش نرخ سود سپرده تا 20 درصد نموده است.

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، هم در صحبتی که امروز درباره نرخ سود بانکی عنوان نمود به این افزایش نرخ های خودسرانه اشاره نمود و گفت: اخیراً یکسری مباحثی مطرح شد که بر بازار بورس اثر گذاشت. مثلاً اینکه قرار است نرخ سود بانکی افزایش پیدا کند اما رئیس کل بانک مرکزی این خبر را تکذیب کرد. بحثی است که نرخ سود بین بانکی بالا رفته و حتما باید از این موضوع جلوگیری گردد. بعضی نااطمینانی ها به دلیل اظهارنظراتی بود که مداخله گرایانه در خصوص بازار بورس مطرح شد، که این باعث می گردد سهامداران حقیقی و خرد دچار خسران و زیان شوند.

بانک مرکزی در را روی یک پاشنه نمی چرخاند

این در حالی است که همین چند روز پیش همتی در مصاحبه با روزنامه ایران در کنار تکرار تکذیب افزایش نرخ سودهای بانکی راه را برای تغییر در این تصمیم باز گذاشت و اجازه بسته شدن کامل پرونده نرخ سود را، آن هم درحالی که نرخ سود بین بانکی به 22 درصد رسیده است، نداد.

همتی در بخشی از این مصاحبه خاطرنشان کرد: ما اکنون در بانک مرکزی با رصد مداوم تورم، تحولات بازارهای دارایی و دیگر متغیرهای کلان مالی، نسبت به مشخص نرخ های کریدور و نرخ هدف که در درون کریدور مشخص می گردد و نرخ بهره بین بانکی را به سمت آن سوق می دهیم، تصمیم گیری می کنیم و تأکید می کنم در حال حاضر با وجود تعادل در ریسک های مثبت و منفی اقتصاد ملی، تصمیمی برای تغییر در نرخ ها نداریم.

او ادامه داد: البته فراموش نکنیم که سیاست پولی ذاتاً برای افق کوتاه مدت و برای تعدیل چرخه های تجاری به کار می رود و بانک مرکزی باید به شکل واکنش سریع عمل کند و نشان دهد که می تواند به خوبی و به فوریت ریسک ها را شناسایی و نسبت به آنها پاسخ دهد.

از این رو، نباید از بانک مرکزی انتظار داشت که همواره در را روی یک پاشنه بچرخاند و اتفاقاً هر چه واکنش های سیاستگذار به ریسک ها بهتر باشد، نشان دهنده کارآمدی آن است.

با رفتار خودجوش شبکه بانکی درباره نرخ سود سپرده بانکی در کنار حرف های تازه همتی شاید بتوان همچنان پرونده نرخ سود بانکی را باز نگه داشت.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 662

به "اقدام عجیب بانک ها علیه بورس ، نرخ سود بانکی خودسرانه افزایش یافت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدام عجیب بانک ها علیه بورس ، نرخ سود بانکی خودسرانه افزایش یافت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید