خبرنگاران کرونا و آشفته بازار کالا و مواد بهداشتی در خراسان شمالی

به گزارش تور انگلیس، بجنورد- خبرنگاران- در به در یک دستکش و ماسک شده ایم از این داروخانه به آن داروخانه، از این فروشگاه به آن فروشگاه و انگار از آن همه ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده ای که روی دست داروخانه های بجنورد مانده بود، دیگر خبری نیست.

خبرنگاران کرونا و آشفته بازار کالا و مواد بهداشتی در خراسان شمالی

جهت دریافت مشاوره خدمات هزینه طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

واقعا چند صد هزار ماسک و دستکش بهداشتی چه شد و کجا رفت و آیا مگر می گردد در عرض چند روز همه این ها فروخته شده باشد؟

این سخنان را زنی که از شدت خشم مستاصل شده است با صدای بلند در داروخانه ای فریاد می زند.

لیلا تبریزی می گوید: پسر 14 ساله ام آسم دارد و در معرض خطر است و چگونه است که در دهها داروخانه این شهر که به همه آن ها سرزده ام، ماسک و دستکش نیست؟

در به در داروخانه ها

بعضی داروخانه ها با نصب چند ورق کاغذ در پشت شیشه حجت را بر مردم تمام و خیال خود را برای پاسخگویی به شهروندان راحت نموده اند که ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی نماینده نداریم

او می افزاید: داروخانه ها خود را راحت نموده اند، اعلام می نمایند این اقلام را نداریم، در درمانگاه ها و مراکز بهداشت هم خبری از دستکش نیست.

تعداد افرادی که در داروخانه ها به دنبال دستکش و ماسک می گردند زیاد است، اما واقعا در هیچ جایی از شهر این کالاها دیده نمی گردد و مردم کلافه و سردرگم، نمی دانند چه نمایند.

یکی دیگر از مراجعان به داروخانه می گوید: چطور است که در داروخانه ها این اقلام نیست اما کافی است پایت را از داروخانه بیرون بگذاری فورا با پیشنهاد فروش ماسک و دستکش و ضدعفونی نماینده روبرو می شوی.

وی مدعی می گردد که هر داروخانه یک دلال دارد، تا متوجه شوند که شرایط حادی داری و مجبوری از ماسک و دستکش استفاده کنی و یا احتیاج مبرم به مواد الکلی و ضدعفونی داری به سراغت می آیند و پیشنهاد فروش دستکش و ماسک می دهند.

وی می افراید: دستکش که جفتی 5 هزار ریال بود را اکنون 15 هزار ریال می فروشند و آن هم به وسیله دلالان، به طوری که من خودم 5 جفت دستکش لاتکس را 70 هزار ریال خریدم آن هم با یک ساعت التماس و هر شیشه محلول ضدعفونی نماینده الکلی را که نه برچسب داشت و نه هیچ چیزی دیگر به 300 هزار ریال خریداری کردم.

وی با بیان اینکه دلال ها سر مردم کلاه هم می گذارند، اضافه کرد: محلولی که خریداری کردم بعد از چند روز ته نشین شد و معلوم نیست داخل آن چه بود و در مدتی که از آن استفاده کردم آیا تاثیری در ضدعفونی داشته است یا نه.

چشم های بسته نظارت

این شهروند منتقد با بیان اینکه مسوولان چشم خود را به روی این همه دلال بازی و بی سرو سامانی بازار بسته اند، می افزاید: نمی دانیم به کجا مراجعه کنیم، به مراکز بهداشت و حتی مرکز جامع سلامت هم سر زده ام اما هیچ خبری از این اقلام نیست.

وی ادعا کرد: در مراجعه به یکی از خانه های بهداشت بجنورد به من گفته شد قرار بود یکی از خیران 15 هزار ماسک را در بجنورد توزیع کند اما چون دانشگاه علوم پزشکی بجنورد همچنان مدعی است که این استان به لحاظ کرونایی در شرایط سفید است، این ماسک ها از استان گلستان سردرآورد.

وی با اظهار تاسف از عملکرد بعضی مسوولان استان، اظهار می نماید: آنان که خود نمی توانند کاری در روبروه با بازار سیاه و دلالی ها انجام دهند مردم را از یاری دیگران هم محروم می نمایند.

وی تاکید می نماید: گویا یک بازرس علوم پزشکی و تعزیرات هم در بازار نیست و هرکس هر بلایی بخواهد به سر مردمی که فقط تقاضای چند ماسک و دستکش دارند، می آورد و آنوقت نمی دانیم عده ای با چه منطقی می گویند که همه چیز در کنترل است!؟

یک شهروند بجنوردی: مجبور شدم برای همسرم که بیماری خاص دارد ماسک هزار تومانی را 480 هزار ریال بخرم

وی می گوید: فعلا که کنترل بازار در دست افرادی است که با کرونا دلالی می نمایند و خیلی ها مدعی اند که دست بسیاری در دست آنها است.

یکی شهروند دیگر بجنوردی نیز می گوید: همسرم بیماری خاص دارد و در شرایط عادی هم باید از ماسک استفاده کند اما این روزها که باید بیشتر مراقب بود، ماسک پیدا نمی گردد و حتی انجمن بیماران خاص هم ماسک ندارد.

او در حالی که نمی تواند بغض خود را کنترل کند، می افزاید: هر که پارتی و آشنا داشته باشد، پول داشته باشد، همه چیز به او داده می گردد حتی در مکانهایی مانند بیمارستان ها و انجمن بیماران خاص، اما خدا نکند که پول و پارتی نباشد آن وقت مانند من باید علاوه بر هزینه هایی که برای بیماری بپردازم ماسک هزار تومانی را نیز باید 480 هزار ریال بخرم و هر روز پدر و مادر باعث و بانی این شرایط را لعن و نفرین کنم.

گشتیم نبود، نگرد نیست

برای اینکه صحت و سقم این گفته ها را دریابیم کافی است سری به داروخانه ها و فروشگاه های تجهیزات پزشکی بزنیم.

ماسک و دستکش و محلول ضدعفونی را در هیچ کدام از داروخانه های بجنورد نمی توان پیدا کرد.

بعضی داروخانه ها با نصب چند ورق کاغذ در پشت شیشه های داروخانه حجت را بر مردم تمام و خیال خود را برای پاسخگویی به شهروندان راحت نموده اند که ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی نماینده نداریم.

متصدی فروش یکی از داروخانه ها وقتی با اعتراض مردم روبه رو می گردد، می گوید: مجاز به فروش ماسک نیستیم بروید و از همان هایی که فروش ماسک در داروخانه ها را ممنوع نموده اند بگیرید، بروید از مراکز دولتی تهیه کنید و در ادامه می گوید: فقط پد الکلی داریم.

مدیر یکی دیگر از داروخانه های بجنورد هم می گوید: نداریم. همان روزهای اول هر چه در انبار داشتیم تمام شد و به ما گفتند خودمان توزیع می کنیم اما خبری نشد. اصلاً توزیع نشد که داشته باشیم.

ماسک با چند قلم کالا

مدیر یکی دیگر از داروخانه ها مدعی است که ماسک ها در بعضی انبارها وجود دارد، اما به خاطر بعضی مسائل اقتصادی بین شرکت های پخش و دانشگاه علوم پزشکی استان عرضه نمی گردد.

او به این موضوع هم اشاره می نماید که بخشی از افزایش قیمت دستکش و ماسک به خاطر اقدام بعضی شرکت های پخش است.

وی در ادامه می افزاید: شرکت ها همراه با دستکش، اقلام دیگری را هم به ما می فروشند و زمانی که با اعتراض ما روبرو می شوند می گویند قیمت دستکش را زیاد کن تا جبران گردد.

مدیر یک داروخانه: ماسک در بعضی انبارها وجود دارد، اما به خاطر بعضی مسائل اقتصادی بین شرکت های پخش و دانشگاه علوم پزشکی استان عرضه نمی گردد

وانفسای تخلفات

انگار کرونا دستاویزی برای خالی کردن جیب مردم شده است.

تخلفات پشت پرده زیادی رخ می دهد که خروجی آن ها فشار به مردم و تهدید سلامت روان و جسم آن هاست. قیمت الکل، محلول های ضد عفونی نماینده، ماسک و دستکش در کمتر از 2 هفته چند برابر شده و نظارتی هم بر این بازار آشفته وجود ندارد و اگر هم گفته شده این مواد به زودی توزیع و عرضه می گردد، گویا سازوکاری برای عرضه معین نشده است.

دستکش های 5 هزار ریالی، 15 هزار ریال شده و محلول 40 میلی لیتری ژل الکل 300 هزار ریال و یک شیشه کوچک الکل که تا چند روز پیش 50 هزار ریال قیمت داشت این روزها به 200 هزار ریال رسیده است.

اگرچه گفته می گردد ماسک و دستکش تاثیر چندانی در پیشگیری از ویروس کرونا ندارد اما نباید این را فراموش کرد که در این بحبوبه شیوع کرونا، وجود این اقلام در حفظ آرامش روانی مردم تاثیر دارد و آرامش فکری بیشتری را نصیب مردم می نماید و اگر این اقلام باشد مردمی که نگران ویروس کرونا هستند، حس می نمایند با دست خالی به جنگ ویروس نرفته اند و حداقل های بهداشتی را برای مبازره با ویروس کرونا دارند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شاقتصادی در این مورد می گوید: وظیفه ما نظارت بر واحدهای صنفی و همچنین واحدهایی مانند داروخانه هاست تا در زمینه توزیع و عرضه، تخلفاتی مانند کم فروشی و گران فروشی نداشته باشند.

تخلفات پشت پرده زیادی رخ می دهد که خروجی آن ها فشار به مردم و تهدید سلامت روان و جسم آن هاست

محمد کرمیان فرد می افزاید: در پی بازرسی ها و نظارت های این سازمان تا کنون 42 پرونده تخلف کشف شده که 12 پرونده مربوط به گرانفروشی، 3 پرونده کم فروشی و 3 پرونده احتکار بوده است.

وی با بیان اینکه گروه های بازرسی و نظارت این سازمان در بازرسی از داروخانه ها و صنوف عرضه کالای طب و بهداشتی، شرکت های پخش، انبارها و نانواییها 16 پرونده تخلف تشکیل داده اند که شامل عناوینی مانند گرانفروشی، کم فروشی و رعایت نکردن اصول بهداشتی است.

کرمیان فر با بیان اینکه 20 گشت مشترک هم با همکاری اداره کل تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، اتاق اصناف و دانشگاه علوم پزشکی برای نظارت بر داروخانه ها و صنوف کالای طب و بهداشتی، شرکت های پخش و انبارها فعال شده، گفت: فعالیت این گشت ها منجر به کشف 2 انبار احتکار اسپری ضدعفونی نماینده، انواع الکل، ویتامین سی، دستکش، ماسک و تشکیل پرونده تخلف به مبلغ 615 میلیون و 129 هزار ریال شده است.

در چند روز گذشته و با انتشار اخبار شیوع و خطرات ویروس کرونا، اقلامی مانند ماسک، دستکش و نیز مواد ضدعفونی نماینده در خراسان شاقتصادی نایاب شده و بعضا به صورت بسیار محدود و با قیمتهایی چند برابری در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

استان خراسان شاقتصادی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آنان در نواحی روستایی سکونت دارند.

این استان در حدفاصل 2 قطب زیارتی و سیاحتی مشهدالرضا (ع) و استان های شاقتصادی کشور قرار گرفته است.

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شاقتصادی، این استان از نظر ویروس کرونا همچنان در شرایط سفید قرار گرفته است و البته این سفیدی، نشانه پاک بودن نیست و مردم باید بیش از گذشته به خودمراقبتی بپردازند.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 175

به "خبرنگاران کرونا و آشفته بازار کالا و مواد بهداشتی در خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا و آشفته بازار کالا و مواد بهداشتی در خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید