سقوط آزاد نرخ مرغ

به گزارش تور انگلیس، کاهش شدید مصرف مواد پروتئینی به دلیل قرنطینه خانگی ناشی از شیوع ویروس کرونا موجب سقوط قیمت مرغ تا محدوده هشت هزار و پانصد تومان در هر کیلوگرم شد.

سقوط آزاد نرخ مرغ

خبرنگاران - علی ابراهیمی: توام شدن رشد جوجه ریزی و فراوری در مرغداری ها در ماه های پایانی سال گذشته، برای تامین احتیاج بازار شب عید و فروکش کردن تب خرید، موجب پیشی دریافت عرضه مرغ از تقاضای بازار و افت قیمت آن به کمتر از نرخ مصوب شده است.

مشاهدات خبرنگاران خبرنگاران نشان می دهد؛ این روزها در بازار خرده فروشی در سطح شهر تهران، تحت تاثیر کاهش تقاضا، قیمت هر کیلوگرم گوشت تازه مرغ تا 8 هزار و 500 تومان کاهش یافته، سیر نزولی قیمت مرغ در بعضی استان های دیگر نیز شروع شده است. به تبع کاهش قیمت فروش، همچنین قیمت انواع مشتقات مرغ در میادین میوه وتره بار و مغازه های سطح شهر تهران نیز کاهش داشته است.

این شرایط زمینه ضرر و زیان و گلایه و شکایت مرغداران را فراهم نموده و در نهایت ستاد تنظیم بازار را مجاب کرد تا پیشنهاد کاهش تعرفه صادرات هر کیلوگرم مرغ از 5هزار به 1500 تومان را ارایه کند. نرخ مصوب فروش هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه 12 هزار و 900 تومانی در خرده فروشی و 12 هزارو 200 تومانی در عمده فروشی است.

به گزارش خبرنگاران، در ماه های پایانی سال گذشته که نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ تا مرز 15 هزار تومان افزایش یافت عرضه مرغ منجمد از محل ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام نتوانست به تعدیل قیمت ها در بازار مصرف منجر گردد حالا اما با کاهش شدید تقاضا در بازار مصرف مرغ، ناشی از شیوع ویروس کرونا، شرکت پشتیبانی امور دام به خرید و ذخیره سازی مرغ مازاد احتیاج بازار برای جلوگیری از تحمیل ضرر و زیان بیشتر به مرغداران موظف است.

آنالیز قیمت خرده فروشی مرغ در بازار امروز تهران از افت نرخ این فرآورده به محدوده 8 هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم حکایت دارد. کاهش قیمتی که بیشتر متاثر از بالا دریافت تب کرونا و افت شدید تقاضای خرید مردم و تعطیلی بعضی صنایع غذایی مرتبط با فراوری این محصول بوده است. رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی با اشاره به کاهش شدید قیمت مرغ در بازار خرده فروشی گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ در سطح خرده فروشی به 8 هزار و 500 تومان و نرخ اعلامی اتحادیه به 9 هزار و 700 تومان کاهش یافته است. مهدی یوسف خانی، اضافه نمود: قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در کشتارگاه و تحویل به خرده فروشی ها تا محدوده 8 هزار تومان کاهش یافته است. همچنین نرخ اعلام شده هر کیلوگرم ران مرغ در اتحادیه 9 هزارو700 تومان و سینه مرغ بی استخوان 18 هزار تومان است. او افزایش فراوری، کاهش مصرف و توقف صادرات را عامل افت شدید قیمت مرغ دانست و اضافه نمود: در این شرایط فراوری نمایندگان با ضررو زیان زیادی روبرو شده اند. همچنین تعطیل شدن رستوران ها و تالارهای پذیرایی تاثیر زیادی در کاهش مصرف صرفه جویی استفاده از مرغ در کشور داشته است زیرا 30 درصد از مرغ هایی که در رستوران ها و تالارهایی پذیرایی استفاده می گردد حیف و میل و دور ریز داشت و مرغی که سر میز می آمد در صورت مصرف نشدن دور ریخته می گردد اما در منازل به اندازه احتیاج پخته و در صورت باقی ماندن بعدا دوباره مصرف می گردد. یوسف خانی، اضافه نمود: اکنون میزان تقاضا برای مصرف مرغ در کشور به نصف فراوری رسیده یا به عبارتی میزان فراوری دوبرابر مصرف است. به گفته او کاهش قیمت مرغ در حالی است که نرخ خرده فروشی تخم مرغ در بازار افزایش یافته و قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ به 11 هزار تومان و هر شانه 2 کیلوگرمی به 22 هزار تومان افزایش یافته است.

  • ریزش قیمت مرغ در استان ها

کاهش قیمت مرغ محدود به تهران نبوده و در اغلب استان های کشور سیر نزولی قیمت این محصول همچنان ادامه دارد. به نحوی که اتحادیه مرغداران استان کرمانشاه با صدور اطلاعیه ای بیان کرد، با توجه پیگیری های به عمل آمده جلسه ای با حضور نماینده دادستان کرمانشاه و معاونت امور اقتصاد استانداری و مدیر پشتیبانی امور دام و و مدیرکل پشتیبانی و مدیرعامل اتحادیه و نماینده کشتارگاه ها در استانداری برگزار گردید و طبق مصوبه کشتارگاه های مرغ متعهد شدند که مرغ زنده را را با قیمت هرکیلو 7 هزار و 500 تومان خریداری نمایند و در غیر این صورت متخلف شناخته خواهند شد. قیمت مرغ در بازار قزوین نیز به علت شیوع کرونا و رشد عرضه همچنان با فرایند کاهشی روبرو است. رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی استان قزوین بیان کرد: قیمت گوشت مرغ به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی واحدهای صنفی مرتبط از قبیل چلوکبابی ها، بروستدها، بریانی ها، هتل ها و مراسم عروسی و عزا در روزهای اخیر فرایند کاهشی داشته است. اکبر آقاجانی با اشاره به قیمت این محصول در بازار، اضافه نمود: قیمت مرغ زنده در مرغداری ها 6 هزار و 100 تومان، تحویل به مصرف نماینده در کشتارگاه به 8 هزار و 600 تومان و در فروشگاه ها به قیمت 9 هزار و 550 تومان عرضه می گردد. پیش از این روزانه 100 تن گوشت مرغ در سطح استان توزیع می شد که به دلیل شیوع کرونا این میزان توزیع به 70 تن کاهش یافت. او اضافه نمود: با تداوم این فرایند کاهشی قیمت ها، قطعا بسیاری از فعالان این عرصه از مرغداران و پرورش دهندگان ضرر خواهند کرد و باید تدابیر لازم برای حمایت از آنها اندیشیده گردد.

  • انتقاد مرغداران از دستگاه های دولتی

سیر نزولی قیمت خرده فروشی مرغ در حالی است که هفته گذشته نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور اعلام نموده بود فراوری نمایندگان علیه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت اعلام جرم می نمایند، این شکایت برای جبران خسارت مرغداران صورت می گیرد زیرا ما پیش تر درباره نتایج تصمیات غلط دستگاه های مذکور هشدار داده بودیم و آن ها نسبت به آن بی توجهی نموده اند. حبیب اسدالله نژاد با بیان اینکه اکنون مرغداران هر کیلوگرم مرغ را با 3 هزار تومان زیان می فروشند، اضافه نمود: قیمت خرید مرغ از مرغداران 6 هزار و 200 تا 6 هزار و 100 تومان است در حالی که هزینه تمام شده آن بیش از 9 هزار و 500 تا 10 هزار تومان است. او دلیل سقوط قیمت مرغ و زیان سنگین مرغداران نامتناسب بودن عرضه و تقاضا و کشش نداشتن بازار دانست و اضافه نمود: پیش بینی نادرست از آینده موجب 20 میلیون جوجه ریزی مازاد بر احتیاج در ماه جاری شده در حالی که برای تامین مرغ مورد احتیاج ایام نوروز 120 میلیون قطعه جوجه ریزی کفایت می کرد، اما با پیش بینی نادرست وزارت جهادکشاورزی و وزارت صنعت برای ماه جاری 140 میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت. علاوه بر برنامه ریزی غلط شورای برنامه ریزی و سیاست گذاری فراوری، عواملی مانند حذف دیرهنگام گله های مادری نگهداری آن ها تا 70 هفتگی بر افزایش تعداد جوجه ریزی موثر بوده است.

  • کاهش تعرفه صادرات مرغ

این شرایط موجب شد دبیر ستاد تنظیم بازار از کاهش تعرفه صادرات مرغ با ارایه درخواست این ستادخبر دهد. عباس قبادی در حاشیه نشست ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران، اضافه نمود: به درخواست ستاد تنظیم بازار و با هدف حمایت از مرغداران، مقرر شده وزارت جهاد کشاورزی عوارض صادرات مرغ را که پیش از این به ازای هر کیلو 5 هزار تومان بود، به 1500 تومان کاهش دهد. او با بیان اینکه در موضوع صادرات مرغ به دنبال درآمد ارزی هستیم، گفت: مرغداری ها، صنایعی بسیار آسیب پذیری هستند پس انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی برای کوتاه مدت با کاهش عوارض صادرات مرغ و رسیدن آن به 1500 تومان موافقت کند. دبیر ستاد تنظیم بازار، اضافه نمود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن رستوران ها و برگزار نشدن مراسم مختلف نظیر مجالس عروسی و ختم، مصرف مرغ در کشور به پایین ترین سطح رسیده و این مسئله باعث کاهش قیمت این محصول در بازارشده است. قبادی اضافه نمود: برای حمایت از مرغداری ها و کاهش ضرر وزیان آن ها مقرر شده است تا علاوه بر تسهیل صادرات این محصول، شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز به جمع آوری و خرید گوشت مرغ مازاد در بازار اقدام کند. او با بیان اینکه در شرایط فعلی، مرغ با قیمت حداقلی در بازار عرضه می گردد گفت:برای حفظ ثبات قیمت در بازار و جلوگیری از ضرر و زیان مرغداران در کوشش هستیم تا نهاده های دامی را با قیمت مناسب تری در اختیار مرغداران قرار دهیم وهمچنین موضوع یاری های دولت به این فراورینمایندگان نیز در دستور کار است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 267

به "سقوط آزاد نرخ مرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط آزاد نرخ مرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید