متروی تهران سه طبقه می گردد ، ابر پروژه ای که اتوبوس ها را به زیرِ زمین می برد ، جزئیات اجرای این طرح
به گزارش تور انگلیس، مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) از اجرای طرح ویژه و تازه سه طبقه کردن تونل های مترو برای فراهم شدن هاب حمل و نقلی تازه در زیرِ زمین و بالای طبقه مترو به منظور ایجاد مسیری برای اتوبوس و یا یک راه دو طرفه خبرداد.
محسن هرمزی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، با بیان اینکه هر 4 خط نو 8، 9، 10 و 11 این امکان را دارند که با تی. بی. ام های قُطر بزرگ حفاری شوند، گفت: نخستین خطی که قرار است با این امکان که از دو دهه گذشته در کشورهایی مثل، ژاپن، ترکیه، چین و ... اجرایی شده، به اجرا درآید، خط 9 متروی تهران است.
او اضافه نمود: کشورهای پیشرفته، خیلی از خطوط متروی خود را با این شیوه ساخته اند. دستگاه تی. بی. ام قُطر بزرگ (دستگاه حفاری تونل) که بزرگترین آن 18 متر است، تونلی سه طبقه ایجاد می نماید. یعنی علاوه بر تونل مترو، دو باند رفت و برگشت راه را هم تحویل می دهد. برهمین اساس، ما هم در متروی مرکز، برای استفاده بهینه از ظرفیت ها که به نوعی مولد سازی به شمار میرود، تصمیم داریم این کار را در خطوط نو اجرا کنیم که مطالعات آن آغاز شده است.
کدام خط در اولویت است؟
هرمزی گفت: یکی از خطوط نو و مهمی که قرار است با تی. بی. ام قُطر بزرگ تر کار کنیم، خط 9 متروی تهران است. این خط، حدود 48 کیلومتر طول و 43 ایستگاه دارد؛ از دولت آباد آغاز می گردد و به صورت اِل انگلیسی برعکس، تهران را دور می زند و تا تقاطع زین الدین بالا می آید و بعد از ورود به اتوبان همت در امتداد این بزرگراه تا ایستگاه چیتگر در غرب مرکز می رسد. با اجرای چنین طرحی، ترافیک مسیر همت که یکی از مسائل روزانه مردم تهران است، رفع می گردد. ضمن اینکه برای تونل سه طبقه با قُطر بالا می توان پیوست های مختلفی تعریف کرد. یک نگاه این است که مثل اتوبان صدر، بخشی از مسیر را دو طبقه کنیم (با این تفاوت که این مسیر در در زیرِ زمین خواهد بود). یا براساس صحبت هایی که در گذشته هم وجود داشت مبنی بر این که در اتوبان همت، بی. آر. تی و یا خط ال. آر. تی تعریف گردد، در زیر زمین هاب نو حمل ونقل ایجاد کنیم.
ایده نو حمل و نقل عمومی برای تهران | افزایش وسعت تونل مترو برای عبور یک خط اتوبوس
مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) ادامه داد: ما وقتی به موضوعاتی که با شورای عالی ترافیک درباره خطوط متروی تهران نهایی شده است، مراجعه کردیم، دیدم که به عنوان مثال، خطوط نو مترو (8، 9، 10 و 11) به ویژه خط 9، این امکانِ خیلی مهم را دارد که پس ازحفاری با قُطر بزرگ تر، علاوه بر مسیر مترویی که زیر اتوبان همت راه اندازی می کنیم، هاب حمل و نقل نوی را هم ایجاد کنیم. یعنی هم ایستگاه مترو را بسازیم و هم بالای تونل مترو، امکان نو فراهم گردد که مسیر زیرزمینی اتوبوس را هم برای تسریع حمل و نقل داشته باشیم. حتی در این صورت، می توان راه زیرزمینی ایجاد کنیم که این مسیر، می تواند در نقاطی، انشعاب هم داشته باشد.
تفاهم نامه با قرارگاه خاتم و بخش خصوصی
هرمزی با اشاره به جزئیات اجرای چنین طرحی در خطوط نو متروی تهران، افزود: در حال حاضر با قرار گاه خاتم الانبیا و بخش خصوصی این موضوع را جلو برده ایم که برای آوردن دستگاه تی. بی. ام قُطر بزرگ تر اعلام آمادگی نموده اند. با این اوصاف تصور می کنم ظرف یک ماه آینده بتوانیم، تفاهم نامه آن را امضا کنیم. ضمن اینکه علاوه بر خط 9 متروی تهران، نگاه ما این است که سایر خطوط نو مترو هم با چنین رویکردی اجرا گردد. بر همین اساس، آنالیز و مطالعه ویژه خواهیم داشت که این خدمت را به مردم ارائه دهیم و در صورت سرانجام مطالعات و پیوست های فنی و مالی آن، این امکان را برای شهر و شهروندان تهرانی فراهم کنیم.
این مدیر ارشد شهری تهران در بخش دیگری از گفت و گویش با خبرنگاران اضافه نمود: در حال مطالعه روی خطوط 8 تا 11 هستیم که اگر جواب بدهد، در نهایت هر 4 خط نو را با این امکان می سازیم؛ اما همانطور که پیش تر گفتم، نخستین خطی که با تی. بی. ام های نو اجرا می گردد، خط 9 خواهد بود.
جلسه زاکانی با سازندگان تی. بی. ام
هرمزی با اشاره به هزینه های حفاری با دستگاه قطر بزرگ تر گفت: هزینه حفاری با این دستگاه ها با توجه به افزایش قطر تونل، طبیعتا بیشتر می گردد. منتها در سرجمع، ذخیره هزینه را در اجرای این پروژه ها خواهیم داشت. دلیلش هم این است که حفاری با دستگاه بزرگ تر، فضای سکو را در زمان حفاری به ما می دهد و هزینه ای برای ساخت ایستگاه، مثل قبل نخواهیم داشت. مضاف بر اینکه، چنین رویکردی در اجرای خطوط نو مترو، به ما دو امکان دیگر می دهد؛ تونل انرژی(برای عبور کابل برق، فیبر نوری و لوله های گاز و ...) در پایین ترین سطح، طبقه میانی به عنوان تونل مترو و طبقه ای اضافه برای خط اتوبوس و یا راه دو بانده برای عبور و مرور در اتوبان همت.
مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در سرانجام گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه با بخش خصوصی برای اجاره به شرط تملیک دستگاه تی. بی. ام قطر بزرگ، مذاکراتی با سازندگاه این دستگاه ها انجام شده است، خاطرنشان کرد: دو هفته پیش هم جلسه ای با یکی از سازندگان با حضور شهردار تهران برگزار گردید و به محض نهایی شدن کارهای آن، از قبیل مطالعات و آنالیز های فنی و مالی، امیدواریم کار آغاز گردد.
منبع: همشهری آنلاین