نزدیک شدن عربستان و متحدانش به سوریه با هدف مقابله با ترکیه، پیشنهاد بن زاید به اسد چه بود؟

به گزارش تور انگلیس، یک رسانه دولتی ترکیه در گزارشی از نزدیکی روابط میان عربستان و متحدانش به سوریه با هدف تقابل نظامی با ترکیه در سوریه اطلاع داد و نوشت: امارات اعلام نموده بود اگر نظامیان بشار اسد به سربازان ترکیه در ادلب حمله نمایند، به دمشق یاری اقتصادی ارائه خواهد نمود.

نزدیک شدن عربستان و متحدانش به سوریه با هدف مقابله با ترکیه، پیشنهاد بن زاید به اسد چه بود؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، خبرگزاری خبرنگارانتولی در گزارشی تحلیلی با عنوان اتحاد علیه ترکیه در خاک سوریه به قلم صابر اوغلو، کارشناس مرکز تحقیقات راهبردی ایران در امور روسیه، آسیای میانه و غرب آسیا نوشت: عربستان و دو متحد دیگرش، یعنی امارات و مصر که در جبهه مخالف ترکیه قرار دارند، سیاست خود را درقبال دمشق تغییر داده اند و کوشش می نمایند با نظام بشار اسد، رئیس جمهور سوریه روابط دیپلماتیک برقرار نمایند و سپس با سازماندهی، علیه ترکیه تحرکاتی انجام دهند.

ترکیه یک گروه شبه نظامی به سوریه اعزام کرد

طبق این گزارش، رقبای منطقه ای ترکیه کوشش می نمایند مبارزه در عرصه جغرافیای سیاسی در دریای مدیترانه را به صحنه سوریه بکشانند؛ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی به دمشق پیشنهاد نموده است امارات و سوریه متحد شوند. این دو کشور در ماه فوریه مذاکرات پنهانی را شروع کردند و ابوظبی کوشش کرد نظام سوریه را برای انجام حملات علیه نیروهای ترکیه و گروه موسوم به ارتش ملی سوریه (متشکل از گروه های سلفی و تروریستی وابسته به ترکیه) در ادلب قانع کند.

ملاقات بشار اسد و محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی

خبرنگارانتولی مدعی شد: امارات اعلام نموده بود اگر نیروهای حکومت اسد به نیروهای ترکیه در ادلب حمله نمایند، به دمشق یاری اقتصادی ارائه و در مناطق تحت کنترل سوریه برای بازسازی زیرساخت ها سرمایه گذاری خواهد نمود. وعده دیگر ابوظبی به دمشق لابیگری با آمریکا برای لغو تحریم ها علیه سوریه بود.

این خبرگزاری دولتی ترکیه در ادامه ادعاهایش نوشت: حکومت اسد خاطرنشان کرد روسیه و ایران به سوریه یاری اقتصادی پرداخت ننموده اند و به این دلیل پیشنهاد اختصاص یاری 3 میلیارد دلاری امارات را پذیرفته است. اقدامات ابوظبی برای برقراری ائتلاف با دمشق سیاست اجرایی و اقدامی در راستای مقابله با سیاست های ترکیه در سوریه و لیبی است؛ چنانکه سیاست روسیه در ادلب نیز با همین هدف انجام می شد.

خبرنگارانتولی در این گزارش آورده است: روسیه، سوریه و ایران متحد آشکار علیه ترکیه در بحران ادلب بودند، اما در پشت پرده، جبهه متحد عربستان، مصر و امارات قرار داشت. دمشق که از حمایت کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج(فارس) برخوردار شده است، با شجاعت بیشتری به تحرکات خود علیه ترکیه و منافعش ادامه می دهد.

ایجاد موانع در مقابل ترکیه

در این گزارش ادعایی آمده است: روسیه در درگیری های ادلب با اعراب حاشیه جنوبی خلیج(فارس) به صورت مشترک عمل می کرد. پیشنهاد امارات برای برقراری اتحاد و همکاری با حکومت اسد بدون اطلاع روسیه انجام نشده و حتی مسکو در برقراری این روابط نقش مهمی ایفا نموده است. چنان که مقامات عالی رتبه روسیه به کشورهای خلیج(فارس) سفر کردند و مذاکراتی انجام دادند.

ولادیمیر پوتین و محمد بن زاید آل نهیان

سرگئی ناریشکین، رئیس دستگاه اطلاعات خارجی روسیه 23 ژانویه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان درباره بحران سوریه مذاکراتی انجام داد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه چهارم فوریه به امارات و عمان سفر کرد و بعد از ملاقات با همتای اماراتی خود با انتقاد از سیاست ترکیه در ادلب گفت: روسیه و امارات درباره حل بحران سوریه وحدت نظر دارند.

ناریشکین 11 فوریه به عمان و امارات سفر و با رؤسای دستگاه های اطلاعاتی عمان و امارات درباره بحران ادلب و همکاری برای مقابله با بحران های امنیتی خاورمیانه مصاحبه کرد.

خبرنگارانتولی نوشت: اگر عوامل مزبور در روابط ائتلاف سه گانه عربستان، امارات و مصر با روسیه درباره سوریه مدنظر قرار بگیرد، احتمالا آنها بخواهند دمشق را وارد جنگ با ترکیه نمایند. نقش آفرینان مزبور بدون حمایت نظامی روسیه نمی توانند به اهداف خود در سوریه دست یابند.

این رسانه ترکیه اضافه نمود: روسیه حملات خود را به ادلب به بهانه مبارزه با تروریسم اعلام و توجیه نموده است؛ اما عناصر افراطی تهدیدنماینده ترکیه از طریق عربستان و امارات حمایت می شوند و امکان ندارد روسیه از این موضوع اطلاع نداشته باشد. حکام خلیج(فارس) از گروه های مسلح در ادلب حمایت و زمینه را برای شروع حملات نیروهای اسد، روسیه و ایران در ادلب با هدف مبارزه با تروریسم فراهم می نمایند. هدف اصلی این کشورها جلوگیری از تحقق اهداف و سیاست های ترکیه در سوریه و لیبی و دستیابی به منافعش در حوزه جغرافیای سیاسی و گسترش ایدئولوژی مدنظر خودشان است.

قطع روابط عربستان، امارات و مصر با سوریه

گرایش عربستان و متحدانش به سوریه و تقابل با ترکیه در حالی است که عربستان، امارات و مصر در سال 2012 میلادی روابط دیپلماتیک خود را با دمشق قطع، در سال 2013 میلادی عضویت سوریه را در اتحادیه عرب تعلیق و از گروه های مسلح و تروریستی مخالف اسد حمایت کردند. عربستان از 2013 میلادی چند گروه مسلح سلفی را به نام جیش الاسلام متحد کرد و آنها را زیر آموزش نظامی و حمایت اقتصادی قرارداد و مسلح کرد.

خبرنگارانتولی نوشت: عربستان و متحدانش بعد از بحران لیبی به صورت آشکار علیه ترکیه متحد شدند، سیاست خود را در سوریه تغییر و نه تنها به حمایت از گروه های مخالف سوریه ادامه دادند، بلکه کوشش کردند با نظام اسد روابط دیپلماتیک برقرار نمایند و حزب اتحاد دموکراتیک و یگان های مدافع خلق کرد را در حمایت خود قرار دهند، مسلح نمایند و آنها را علیه ترکیه به کار گمارند.

عناصر یگان های مدافع خلق کرد

این گزارش می افزاید: نماینده ویژه عربستان در امور سوریه ماه فوریه به شرق فرات سفر کرد و قبایل عرب را برای تشکیل نیروهای مسلح فراخواند و به گروه های سازماندهی شده نیز خاطرنشان کرد که آنها را مسلح خواهد نمود. همچنین مصر با هدف مقابله با ترکیه برای یگان های مدافع خلق سلاح های زیادی ارسال کرد. حزب اتحاد دموکراتیک و یگان های مدافع خلق از امارات و عربستان نیز سلاح و یاری اقتصادی دریافت می نماید. اهداف مشترک عربستان، امارات و مصر تقویت نظامی و عملیاتی حزب اتحاد دموکراتیک و یگان های مدافع خلق، برقراری سازش و هماهنگی میان دمشق با حزب اتحاد دموکراتیک و یگان های مدافع خلق برای شروع حملات نظامی در ادلب و شرق فرات علیه مواضع نیروهای نظامی ترکیه است.

4106/4033/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 303

به "نزدیک شدن عربستان و متحدانش به سوریه با هدف مقابله با ترکیه، پیشنهاد بن زاید به اسد چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نزدیک شدن عربستان و متحدانش به سوریه با هدف مقابله با ترکیه، پیشنهاد بن زاید به اسد چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید