نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگ های شیشه توسط هنرمند گروه پژوهشی هنر های سنتی

به گزارش تور انگلیس، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده امروز 5 خرداد 1400 با اعلام این خبر گفت: نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگ های شیشه توسط ساناز خلعتبری هنرمند رشتۀ نگار گری صورت گرفته است.

نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگ های شیشه توسط هنرمند گروه پژوهشی هنر های سنتی

رئیس گروه پژوهشی هنر های سنتی نقاشی گل و مرغ در دورۀ قاجار را یکی از جنبه های درخشان هنر این دوران خوان دکه باز شناسی آن یاری شایانی به شناخت قابلیت های این هنر و تحولات آن تا دورۀ قاجار می کند.

او با بیان اینکه مطالعۀ این آثار نشان می دهد که این هنر در امتداد نقاشی گل و مرغ در دوره های قبل یعنی صفویه و زندیه نهاده شده است توضیح داد: عناصر تصویری این هنر با هویت و فرهنگ ایرانی خود را هماهنگ می سازد.

به گفته شریف زاده این نوع از نقاشی ارتباط معنایی بسیار نزدیکی با ادبیات منظوم ایرانی داشته و دارای نشانه های مشترکی مانند گل و مرغ است.

رئیس گروه پژوهشی هنر های سنتی، عناصر گل و مرغ در نقاشی ایرانی در دورۀ قاجار را دارای معنای نمادین دانست و اضافه کرد: در این نوع نقاشی کانون توجه اصلی بر مبنای مرغ و نمادی از عرفان اسلامی و اشراق و باورهای عارفانه است.

او مرغ در عرفان ایران اسلامی را تجلی روح خواند و گفت:طرح نقاشی گل و مرغ بر روی کاشی به روش نقطه پرداز با رنگ های شیشه مربوط به دوران قاجار در ابعاد 30 در 25 سانتی متر در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

شریف زاده اظهار کرد: شیوۀ نقاشی روی کاشی با رنگ های شیشه که قابلیت پخت از دمای 540 تا 570 درجۀ سانتی گراد را دارد یکی از شیوه هایی است که می توان برای نشان دادن ظرافت ها و نقطه پردازی هایی که در نقاشی های گل و مرغ دورۀ قاجار بوده استفاده کرد، چرا که با استفاده از رنگ های لعابی نمی توان به خوبی ظرافت و همینطور نقطه پردازی نقاشی های دورۀ قاجار را به تصویر کشاند.

رئیس گروه پژوهشی هنر های سنتی گفت: به همین منظور و برای به تصویر کشاندن زیبایی و ظرافت های نقاشی های گل و مرغ دورۀ قاجار استفاده از این رنگ ها (رنگ شیشه) بر روی کاشی در دستور کار نهاده شد.

او در تشریح مراحل کار اظهار کرد: پس از انداختن تصویر گل و مرغ بر روی کاشی، با استفاده از رنگ های شیشه و ترکیب این رنگ با بنزین یا تربانتین که حلال این رنگ ها است، رنگ گذاری و سپس نقطه پردازی و سایه روشن نقوش انجام می گردد.

شریف زاده در انتها توضیح داد: پس از اتمام کار، اثر در کوره با دمای 840 تا 570 درجۀ سانتی گراد پخته و به این ترتیب طرح بر روی کاشی تثبیت می گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 1035

به "نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگ های شیشه توسط هنرمند گروه پژوهشی هنر های سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقاشی گل و مرغ دوران قاجار بر روی کاشی با رنگ های شیشه توسط هنرمند گروه پژوهشی هنر های سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید