پیش بینی بانک جهانی از تداوم گرانی

به گزارش تور انگلیس، بانک جهانی اظهار داشت: قیمت های انرژی در سال 2021 بیش از یک سوم بالاتر از سال 2020 خواهد بود و میانگین قیمت هر بشکه نفت به 56 دلار می رسد. قیمت ها در سال 2022 به 60 دلار افزایش خواهد یافت و مطابق با میانگین قیمت سال 2017 تا 2019 خواهد بود. بهای نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا از ابتدای سال 2021 تا به امروز بیش از 30 درصد رشد نموده است.

پیش بینی بانک جهانی از تداوم گرانی

به گزارش رویترز، بانک دنیای همچنین پیش بینی کرد: قیمت فلزات سال جاری 30 درصد و بازارهای کشاورزی حدود 14 درصد صعود می نمایند. اما قیمت فلزات احتمالاً بخشی از رشد سال جاری را از دست خواهند داد زیرا رشد ناشی از تدابیر محرک مالی در سال 2022 ضعیف می گردد.

طبق گزارش بانک دنیای، پیش بینی می گردد قیمت مس سال جاری به دلیل تقاضا برای کالاهای مصرفی و ساخت وساز 38 درصد بالاتر بماند. بااین حال پیش بینی می گردد در سال 2022 که عرضه جدید محقق می گردد قیمت ها پایین تر بروند.

تعدیل سریع تر از حد انتظار محرک های مالی از سوی برخی از اقتصادهای بازار نوظهور می تواند ریسک نزولی برای قیمت فلزات ایجاد کند. اما هزینه زیرساخت بالاتر در آمریکا می تواند از برخی از فلزات نظیر آلومینیوم، مس و سنگ آهن حمایت کند.

بازارهای کشاورزی تحت تأثیر تقاضای قوی چین و مسائل فراوری در آمریکای جنوبی شاهد رشد قیمت ها بوده اند. اگرچه عمده بازارهای کالاهای غذایی دنیا ازنظر استانداردهای تاریخی به حد کافی تأمین شده اند اما قیمت ذرت و سویا در بازار شیکاگو در بالاترین رکورد چند سال گذشته معامله می گردد. قیمت ها تحت تأثیر نگرانی های امنیت غذایی و شرایط جوی نامساعد در برزیل افزایش پیدا نموده اند.

بانک دنیای گفت: تورم غذا در آمریکای لاتین، خاورمیانه و آمریکا به طور متوسط حدود 9 درصد در ژانویه و فوریه سال 2021 رشد نموده و اگر افزایش اخیر قیمت های دنیای مواد غذایی به بازارهای داخلی منتقل گردد، ریسک تورم قیمت بالاتر وجود دارد.

این موسسه مالی دنیای گفت: این دورنما تا حدود زیادی به پیشرفت مهار پاندمی کووید 19 و همچنین تدابیر حمایتی در اقتصادهای توسعه یافته بستگی دارد. نایب رئیس موقت گروه بانک دنیای برای رشد برابر، فاینانس و مؤسسات و مدیر گروه چشم اندازها اظهار کرد: رشد دنیای از ابتدای سال جاری تا به امروز قوی تر از حد انتظار بوده و برنامه های واکسیناسیون در جریان است و روندهای مذکور، قیمت های کالا را تقویت نموده است. بااین حال تداوم احیای مالی تا حدود زیادی نامعلوم مانده است. بازارهای نوظهور و اقتصادهای درحال توسعه که صادرنماینده و واردنماینده کالا هستند، باید تاب آوری کوتاه مدت خود را تحکیم نموده و آماده احتمال تحلیل نرخ رشد مالی باشند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 24 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-england.ir شناسه مطلب: 956

به "پیش بینی بانک جهانی از تداوم گرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی بانک جهانی از تداوم گرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید